Întâlnirea lunară a experţilor proiectului PROFORM, de profesionalizare şi formare continuă cu profesorii din şcolile gimnaziale şi liceele botoşănene a prilejuit dezvoltarea unor noi teme de interes ce vizează procesul educaţional în instituţiile de profil defavorizate din judeţul Botoşani.
Una dintre temele puse în discuţie a fost centrată pe aspectul educaţiei pentru copiii care suferă de autism şi găsirea de soluţii optime care să răspundă nevoilor procesului educaţional specific. Astfel, fiecare dintre copiii care suferă de autism este evaluat la începutul anului şcolar, pe parcursul şi la finalul acestuia, în urma monitorizării fiind făcute recomandări individualizate pentru părinţi, respectiv, profesori, pentru îmbunătăţirea lucrului cu fiecare dintre aceştia.
Prof. Corina PALADE – expert activităţi mentorat şi coaching – Proiect PROFORM: Copiii cu tulburări din spectrul autist se pot lovi de multe dificultăţi când intră în contact cu colegii de la şcoală sau cu profesorii, pentru că au nevoi diferite, interacţionează şi reacţionează altfel în comparaţie cu colegii lor. De aceea, am iniţiat o serie de programe specifice prin care cei mici sunt pregătiţi, printr-o suită de activităţi de tip after-school, să facă faţă provocărilor din sistemul educaţional normal. În plus, toate persoanele relevante din viaţa copiilor, în cazul de faţă părinţii şi cadrele didactice, învaţă să colaboreze eficient pentru ca şcolarii să nu treacă prin experienţe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiţii sociale suplimentare.
Pe lângă tipurile de educaţie specifice copiilor cu anumite deficienţe, dar şi cu cerinţe educaţionale speciale se mai poate vorbi şi despre un alt tip de educaţie destinată tuturor elevilor – educaţia estetică, despre care a vorbit în prelegerea sa, prof. Ionuţ Ştefan ANISIE – expert pe activităţi de bune practice. Educaţia estetică, ca latură a educaţiei, îndeplineşte multiple funcţii educative, exercitând o acţiune multilaterală asupra dezvoltării personalităţii, urmărind dezvoltarea capacităţii de percepere şi înţelegere corectă a frumosului din realitate, formarea conştiinţei estetice, a gustului şi simţului estetic, înţelegerea necesităţii şi oferirea posibilităţii de a participa la crearea frumosului în artă şi în viaţă.
Prof. Ionuţ Ştefan ANISIE – expert activităţi de bune practice – Proiect PROFORM: Este foarte important că existenţa umană în toate determinările ei ar trebui să se conducă şi după legile frumosului, ale armoniei, într-un cuvânt după legile esteticului. Educaţia estetică presupune sensibilitate şi efort modelator dar şi competenţă organizatorică şi metodologică. Formele ei de realizare sunt foarte variate, cuprinzând activitatea instructiv-educativă prevăzută în programele şcolare dar şi activităţile extracurriculare care urmăresc formarea conduitelor civilizate, întemeiate pe valorile esteticii integrative, de stimulare a energiilor creatoare, concomitent cu pregătirea elevilor pentru a respinge urâtul.
Fiecare activitate a proiectului urmăreşte profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calităţii educaţiei prin formarea profesională continuă şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continuă este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 care urmăreşte integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor şi politicilor publice ale României şi are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvoltarea profesională a personalului din învăţământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Giurgiu. (Lect. univ. dr. Sorin BEJAN, Expert media – Proiect PROFORM)