Doar mâine nu-i poimâine şi ar trebui să înceapă şcoala, un nou an şcolar. Jalea din preuniversitar se vede cu ochiul liber! Personajul principal al existenţei noastre de azi, covidul, ne dă lecţii. Despre frică şi incapacitatea de a ne proteja, din ignoranţă, încăpăţânare, lipsă de încredere şi supraapreciere a ceea ce nu suntem, dar am vrea să fim. Covidul ne cere să abandonăm spaţiul cu destinaţie şcoala. Să abordăm spaţiul virtual, să ne instruim online. Până la urmă, important este să învăţăm! Dar cum?
Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a declarat recent că „la mijlocul lunii iulie şcolile erau închise în aproximativ 160 de ţări, afectând peste un miliard de elevi şi studenţi, în timp ce 40 de milioane de copii au pierdut din cauza închiderii grădiniţelor. Cifrele se adaugă la cei peste 250 de milioane de copii deja în afara şcolarizării dinainte de pandemie şi trebuie să ţinem cont şi de faptul că doar un sfert din copiii din ţările dezvoltate ies din ciclul gimnazial cu aptitudini de bază”.
La nivel global. Din păcate, România nu este diferită.
Un studiu recent, realizat în perioada 10 mai-27 iunie 2020 de Fundaţia World Vision România, (https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2020-08-4-24210791-0-studiu-bunastarea-copilului-din-mediul-rural-perioada-pandemiei.pdf) pune diagnosticul dur, tranşant, prezintă imaginea reală a vieţii din mediul rural: „viaţa pentru copiii din mediul rural s-a înrăutăţit considerabil în perioada pandemiei. Peste 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionaţi nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.”
Şcoala online?! „Doi din cinci elevi nu au participat la ore online, una din patru şcoli nu are conexiune la internet, doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online”
Potrivit studiului, peste 55% dintre părinţii din mediul rural nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie, iar 8% dintre repondenţi afirmă că nu deţin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-şi continue educaţia acasă. Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoală organizate de Ministerul Educaţiei. 8% au motivat că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea.
Conform directorilor din 62 de şcoli din mediul rural, din comunităţile în care Fundaţia activează, noul an şcolar va începe sub următoarele auspicii: • 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet. • 9 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educaţia digitală. • 87% dintre directorii de şcoală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă. • 60% dintre ei cred că procesul educaţional va fi afectat din cauza pandemiei şi materia trebuie reluată • 16% cred că starea emoţională a elevilor va fi afectată • 12% cred că riscul de analfabetism va creşte ca urmare a crizei COVID-19.
Ce să comentăm?! Noi licităm, contestăm, asistăm. Avem o şcoală mai hibridă… (Mioara Vergu-Iordache)