Facultatea de Inginerie si Informatică/ Universitatea Spiru Haret promovează (fiind implicați direct, la nivel european) proiectele educaționale privind Inteligența Artificială în şcoli, dar și în economie. (https://facilitate-ai.eu/)
FACILITATE – AI: Linii directoare pentru facilitarea învățării Inteligenței Artificiale (IA) de către elevii din clasele VII-XII
Potrivit Cărții Albe privind Inteligența Artificială (IA) a Comunității Europene, este necesar să se dezvolte abilitățile necesare pentru a lucra în domeniul IA și să se adapteze sistemele educaționale individuale ale țărilor europene. Raportul Comisiei pentru Cultură și Educație (CULT) în fața Parlamentului European privind aplicarea IA în educație face o analiză aprofundată a necesității de a pregăti profesioniști pentru a dezvolta și aplica abordări inteligente în diverse domenii ale afacerilor și serviciilor moderne. Pe baza acestor documente strategice se pot identifica două direcții principale în aplicarea IA în învățământul școlar: • Studiul formal al algoritmilor de bază ai IA clasică și „modernă” ca disciplină separată sau în cadrul altor discipline. • Prezentarea studenților de diferite niveluri și forme de învățământ cu aplicațiile și capacitățile inteligenței artificiale.
Inteligența artificială (IA) este în prezent o prioritate cheie pentru Comisia Europeană. După cum se indică în Cartea albă despre inteligența artificială: o abordare europeană a excelenței și încrederii publicată, având în vedere concurența globală, este nevoie de o abordare europeană solidă, care să se bazeze pe strategia europeană pentru IA prezentată în aprilie 2018. Trebuie subliniat: copiii de astăzi trăiesc în era inteligenței artificiale. Se estimează că până în 2022 vor fi 58 de milioane de noi locuri de muncă în domeniul inteligenței artificiale. Prin urmare, este important ca tinerii de astăzi să fie, atât consumatori conștiincioși, cât și designeri de AI. Toți oamenii și în special elevii din școală pleacă deja prin tehnologiile inteligente încorporate în logistica AI. Este foarte important pentru elevii școlii, ca generație viitoare care va dezvolta și aplica IA, să înceapă să o înțeleagă de la o vârstă fragedă, construind și competența necesară pentru a susține creșterea acesteia.
Întrucât AI este destul de dinamică și se schimbă des, scopul nu este doar de a crea un curriculum rigid și un text de conținut rigid pentru acesta. AI analizează date, comunică date, le introduce în algoritmi inteligenți pentru a produce rezultate tangibile care pot măsura ceva nou, creează procese de învățare automată pentru a imita gândirea umană. Cu toate acestea, gândirea despre oameni se schimbă în funcție de mediul său și este foarte dinamică, așa că trebuie să-i învățăm pe elevi cum să se adapteze la mediul lor și cum să folosească datele și gândirea critică din mediul lor. Așadar, crearea unui proiect inovator înseamnă crearea unui Curriculum AI dinamic (D-AI-C) și a unui Sistem de informare inteligentă (ISS) pentru a sprijini profesorii să fie adaptabili și informați cu privire la actualizările despre problemele și instrumentele AI pe care le pot folosi pentru a instrui elevii.
Rezultatele proiectului:
• Ghid de predare AI pentru profesori care facilitează învățarea elevilor din clasele VII-XII
• Curs de formare pentru facilitatorii de învățare în educația AI-STEAME
• Mediu dinamic de învățare online cu OER pe IA în disciplinele școlare interdisciplinare Steame, cu un set de recomandări de politică Blueprint
Perioada de implementare: 01/02/2022 – 31/01/2024 (24 luni)