Ministerul Educaţiei şi Cercetării ne invită să ne spunem părerea!
Şcoala SMART – Şcoală Modernă, Accesibilă, bazată pe Resurse şi Tehnologii digitale
Strategia privind digitalizarea educaţiei din România 2021-2027
Perioada de consultare online: 26 octombrie - 9 noiembrie, în desfăşurare pe site-ul www.smart.edu.ro Tema: Strategia privind digitalizarea educaţiei din România Grup ţintă: • autorităţi publice centrale, judeţene şi locale, instituţii publice şi private • organizaţii neguvernamentale • institute de cercetare • asociaţii ale elevilor şi studenţilor, asociaţii ale părinţilor • sindicate şi patronate • reprezentanţi ai industriilor şi companiilor • specialişti IT, profesori, manageri. Domenii de consultare: • Competenţe digitale pentru elevi şi studenţi • Educaţia digitală pe întreg parcursul vieţii • Formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice pentru educaţie digitală; • Infrastructură şi resurse tehnologice digitale • Conectivitate • Resurse educaţionale deschise • Curriculum şcolar pentru meserii emergente • Securitate cibernetică, protecţia datelor, siguranţa online şi etica IT • Alte teme subsecvente digitalizării educaţiei. Propunerile se pot transmite prin completarea unui chestionar aflat la adresa: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbzQ7pXK_G7Kpw_-3bGS2Un0SW_io 7py3hoPrItQA979ShNQ/viewform
De ce?
Adaptarea sistemului de educaţie şi formare la evoluţia tehnologică reprezintă un proces complex, necesar pentru pregătirea şi perfecţionarea resurselor umane şi element esenţial al dezvoltării, modernizării şi inovării societăţii. Utilizarea noilor tehnologii digitale este calea directă pentru a face şcoala mai atractivă pentru elevi, mai adaptată nevoilor şi stilului lor de viaţă, mai eficientă în a dezvolta competenţe, generând educaţie pe tot parcursul vieţii.
În prezent, este din ce în ce mai evident impactul transformării digitale asupra societăţii şi a pieţei muncii, precum şi asupra sistemelor de educaţie şi formare. Din această perspectivă, transformarea digitală în educaţie este determinată de progresele în materie de conectivitate, utilizarea pe scară largă a dispozitivelor şi a aplicaţiilor digitale, nevoia de flexibilitate individuală şi cererea acută de competenţe digitale.
Criza „Covid-19” a reconfigurat practicile educaţionale de la interacţiunea „faţă-în-faţă” la mediul online, aspect care a generat o serie de reflecţii care au pus în centrul atenţiei faptul că predarea, învăţarea şi tehnologia emergentă nu mai pot fi considerate disparat, ci conturează, holistic, viitorul educaţiei digitale.
Acest aspect a evidenţiat rolul educaţiei digitale ca obiectiv-cheie pentru predarea-învăţarea-evaluarea de înaltă calitate, accesibilă şi favorabilă incluziunii, precum şi necesitatea unei abordări strategice privind dobândirea competenţelor digitale pe tot parcursul vieţii, pentru toţi actorii implicaţi.
În această perioadă, „predarea-învăţarea” s-a mutat preponderent în mediul online, iar provocările cu care s-au confruntat şcolile din România au fost legate de:
• Lipsa de predictibilitate; • O reţea şcolară eterogenă, cu un puternic decalaj digital între unităţile de învăţământ; • Competenţe digitale insuficient dezvoltate pentru organizarea eficientă a procesului didactic în mediul online; • Acces redus la tehnologie şi conectivitate redusă la internet; • Posibilităţile reduse ale familiilor în a acorda sprijin beneficiarilor educaţiei, copiii, pentru participare la lecţii online.
În prezent, abordarea integrată a tuturor aspectelor digitalizării serviciilor publice, inclusiv în domeniul educaţiei, este asigurată de prevederile Strategiei Naţionale pentru Agenda Digitală România 2020.
Deşi România dispune de conectivitate la internet cu o largă acoperire, încă sunt necesari paşi pentru asigurarea tuturor resurselor şi a unui cadru integrat pentru acces la o educaţie de calitate în era digitală.
Priorităţi
Propunem un apel la acţiune pentru o cooperarea mai strânsă cu toţi stakeholderii pentru a genera o Şcoală Modernă, Accesibilă, bazată pe Resurse şi Tehnologii digitale – SMART-Edu pornind de la următoarele priorităţi:
• Accesibilitate – asigurarea infrastructurii digitale şi a tehnologiilor emergente pentru acces la o educaţie incluzivă şi de calitate;
• Conectivitate – dezvoltarea competenţelor digitale pentru tranziţia digitală către o societate competitivă, centrată pe dezvoltare durabilă, echitate socială şi rezilienţă; alfabetizarea digitală şi combaterea dezinformării; utilizarea resurselor educaţionale deschise;
• Comunitate – consultarea şi implicarea stakehol-derilor;
• Ecosistem educaţional digital – crearea unui mediu educaţional digital de înaltă performanţă respectând etica digitală, protecţia datelor personale, securitatea cibernetică, analiza datelor ş.a.;
• Inovare – utilizarea tuturor resurselor şi a tehnologiilor digitale /emergente, stimularea creativităţii şi a spiritului antreprenorial;
• Sustenabilitate – asigurarea predictibilităţii pe termen mediu şi lung, prin cooperare inter-sectorială, pentru educaţie de calitate şi o economie verde şi digitală.
Direcţii de acţiune ale Strategiei SMART-Edu
• Dezvoltarea de competenţe digitale la toate nivelurile de învăţământ cross-curricular, prin discipline de specialitate, prin activităţi formale şi non-formale;
• Susţinerea formării digitale iniţiale şi continue a cadrelor didactice;
• Îmbunătăţirea infrastructurii digitale pentru reducerea decalajelor de conectivitate (conectare la internet, creare de reţele interne, dotare cu echipamente, asigurare suport tehnic);
• Stimularea unităţilor şi instituţiilor de învăţământ pentru oferte educaţionale cu specializări şi calificări digitale adecvate meseriilor viitorului;
• Realizarea de instrumente educaţionale digitale, încurajarea inovării pentru adaptarea unor soluţii educaţionale creative, interactive, centrate pe elevi;
• Crearea de Resurse Educaţionale Deschise atractive;
• Dezvoltarea şi multiplicarea parteneriatelor public-private prin participarea la reţele digitale, inclusiv cu organisme europene şi internaţionale;
• Schimb de bune practici pe platforme educaţionale locale, naţionale de e-learning, respectiv pe platforme internaţionale (SELFIE, e-Twinning, s.a.);
• Încurajarea şi promovarea iniţiativelor privind siguranţa online, protecţia datelor, igiena cibernetică, etica IT;
• Dezvoltarea cadrului de previziune strategică pentru economia verde şi adaptarea la meseriile viitorului.
Alinierea la agenda europeană privind digitalizarea educaţiei
Strategia pentru digitalizarea educaţiei – S.M.A.R.T.- Edu îşi propune a fi ancorată în următoarele iniţiative şi programe europene, care susţin rolul tehnologiei digitale în dezvoltarea sistemelor de educaţie şi formare:
• Comunicarea Comisiei Europene privind noul Plan de acţiune pentru Educaţia digitală 2021-2027 –„Resetting Education and Training for the Digital Age” ;
• Comunicarea Comisiei Europene privind crearea unui Spaţiu European al Educaţiei până în anul 2025;
• Noua Agenda Europeană a Competenţelor pentru competitivitate durabilă, echitate socială şi rezilienţă;
• Recomandarea Consiliului privind educaţia şi formarea profesională pentru competitivitate durabilă, echitate socială şi rezilienţă;
• Recomandarea UNESCO privind resursele educaţionale deschise.
Cum facem?
Promovarea priorităţilor şi a direcţiilor de acţiune subsecvente se bazează pe respectarea următoarelor principii, care pun în centrul acţiunii principalii beneficiari – copiii şi tinerii: acces egal, echitate, incluziune, personalizarea învăţării şi dobândirea de competente digitale, dezvoltare durabilă, calitate, rezilienţă, economie verde.
Având în vedere impactul transformării digitale asupra sistemului de educaţie şi formare, precum şi aşteptările societăţii privind reconfigurarea digitală a educaţiei, Ministerul Educaţiei şi Cercetării lansează, pe baza unui document concept, procesul de consultare publică cu toţi stakeholderii.
Ce vom construi împreună?
• Un sistem de educaţie flexibil, digitalizat, adaptabil, de calitate, capabil să răspundă provocărilor şi să genereze schimbarea;
• Cetăţeni activi, bine integraţi pe piaţa muncii din perspectiva utilizării tehnologiilor digitale;
• Creştere economică sustenabilă, bazată pe meserii ale viitorului;
• Valorificarea oportunităţilor de dezvoltare digitală în domeniul educaţiei şi formării profesionale pentru o societate digitală şi o economie verde;
• Consolidarea rezilienţei şi predictibilitatea funcţională a sistemului de educaţie în era digitală.
SUCCES!