Omul nu poate deveni om decât prin educaţie
Aşa cum se cunoaşte, în cadrul concluziilor Consiliului European de la Lisabona, concluzii ulterior susţinute şi de către Consiliul European, în actuala societate, instruirea şi formarea profesională continuă deţin un rol primordial în cadrul direcţiilor de bază aferente dezvoltării economico-sociale (Cf. Presidency Conclusion -Lisbon European Council, Lisbon, 23 – 24 martie 2000, disponibil la adresa http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm), totalitatea mesajelor de impact difuzate în vederea dezvoltării învăţământului la nivel european, mesaje ce se regăsesc în cadrul Memorandumului dedicat învăţării pe întreg parcursul vieţii de Comisia Europeană http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf) au în vedere:
– o garantare a accesului universal la învăţare, învăţare ce se realizează în mod continuu, în vederea formării, ca şi al îmbunătăţirii diverselor competenţe;
– realizarea investiţiilor superioare ce privesc îndeosebi domeniul resurselor umane;
– încurajarea constantă a inovaţiei în domeniul învăţării, ca şi în cel al predării;
– imprimarea valorizării la nivelul învăţării de tip non-formal, ca şi al învăţăturii de tip formal;
– o regândire constantă a consilierii, ca şi a orientării, cu accentul asupra accesului la informaţiile de o calitate superioară, ca şi asupra consilierii privind diversele oportunităţi ale învăţării, pe întreaga perioadă a vieţii.
Reforma învăţământului românesc, în scopul implementării strategiilor, mecanismelor şi procedurilor de eficientizare a descentralizării curriculare şi instituţionale, se axează pe proiectarea şi managementul programelor educaţionale, ca domeniu strategic al formării iniţiale şi continue a managerilor şcolari şi a cadrelor didactice. Abordarea unei tematici legate de educaţia nonformală – prin promovarea şi implementarea noilor educaţii, de activităţile extracurriculare şi extraşcolare în unitatea şcolară – prin proiecte şi programe educaţionale, contribuie la: dezvoltarea competenţelor cheie ale elevului/studentului; la creşterea randamentului şcolar, la crearea unui climat afectiv propice dobândirii noilor cunoştinţe, la interacţiunea directă a profesorului cu elevii săi, dar şi a elevilor între ei; la promovarea şcolii româneşti în societate, prin implicarea tuturor actorilor de pe scena comunităţii: părinţi, comunitatea locală, naţională, internaţională, ONG-uri şi Fundaţii, societăţi comerciale.
O bună implicare, colaborare, relaţionare atât în unitatea de învăţământ, între profesori şi profesori, între profesori şi conducerea instituţiei educaţionale, între profesori şi familiile elevilor, cât şi între unităţile şcolare, precum şi între alte instituţii de stat şi private (din învăţământul preuniversitar şi universitar), pe plan local, naţional şi internaţional, va da valoare instituţiei de învăţământ, va consolida poziţia şi importanţa şcolii în viaţa societăţii. Un plus de valoare dat instrucţiei şi educaţiei este oferit de abordarea corectă a comunicării şi relaţionării între toţi factorii implicaţi în actul educaţiei. Dascălii de astăzi trebuie să ţină pasul cu schimbările tehnologiei, dar şi cu modul de a gândi şi a acţiona cu elevii săi, atât în mediul şcolar, cât şi în afara acestuia, în cadrul activităţilor nonformale. Se impune, astfel, realizarea unui program de formare a profesorilor, care să vină în sprijinul acestora, contribuind la dezvoltarea profesională, dar şi socială.
Instituţia şcolară este mediul de transmitere a acestor cunoştinţe, abordând, prelucrând şi implementând conţinuturile programului, formând competenţe utile în viaţa de zi cu zi, dar şi pentru o mai bună abordare şi înţelegere a conţinutului disciplinelor de învăţământ, pentru desăvârşirea personalităţii umane a elevilor şi studenţilor şi pregătirea lor pentru viitor.
Ỉmbunătăţirea calităţii pregătirii cadrului didactic şi vizibilitatea cercetărilor din sfera educaţiei într-o societate bazată pe cunoaştere/inovaţie a constituit principalul subiect al conferinţei multidisciplinare ICM 2018 İnovasyon, Yaratıcılık ve Yönetim, Eğitimde Öne Çıkanlar ( derulată în perioada 30 martie – 3 aprilie în Istanbul, Turcia) .
La acest eveniment, organizat de Şehit Sait Erturk Ortaokulu College of Istanbul (Turcia) în parteneriat cu Asociaţia Cadrelor Didactice Dăscălimea Română, Şcoala Doctorală a Universităţii Valahia din Târgovişte şi Centrul de Cercetări şi Resurse Educaţionale a Asociaţiei Europene pentru Promovarea Excelenţei în Educaţie şi Cercetare, au primit invitaţia de colaborare şi participare, din partea Universităţii Spiru Haret, Colegiul Universitar Spiru Haret şi Grădiniţa Prietenii Mei.
Conferinţa a cuprins o secţiune plenară (în care invitaţi din partea universităţii noastre au participat direct sau prin teleparticipare: prof.univ.dr. Laura Goran, prof. univ.dr. Eduard Ionescu, conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu, conf.univ.dr. Bogdan Danciu) urmată de secţiuni diferite, plecând de la tendinţele în educaţia actuală, şcoala în comunitate şi comunitatea în şcoală, provocări ale interdisciplinarităţii în ştiinţă şi educaţie şi o secţiune dedicată doctoranzilor pentru care educaţia şi managementul educaţional constituie subiecte de interes.
Pe parcursul a trei zile, în centrul de conferinţe Grand Asiyan (din Istanbul), conferinţa internaţională a adunat cadre didactice din cinci ţări, în ideea asigurării schimbului de bune practici în educaţie, din România, Turcia, Bulgaria, Iran, Franţa. Din partea României au fost prezenţi direct 82 de metodişti şi inspectori şcolari de la inspectoratele şcolare ale judeţelor Ialomiţa, Bihor, Ilfov şi Bucureşti, manageri educaţionali, consilieri şcolari, consilieri educativi, directori, inspectori şcolari, cadre didactice din învăţământul superior, cercetători, postdoctoranzi, cu prezentări şi comunicări foarte variate, pornind de la managementul educaţional, inteligenţa emoţională, competenţele în educaţie, învăţământul medical, metode moderne de predare (a limbilor străine), formarea continuă a cadrelor didactice, nevoia de educaţie în societatea inovării, politicile europene în domeniul educaţiei, economia cunoaşterii, mixul de marketing sau interdisciplinaritatea.
Lucrările conferinţei au fost deschise de directorul general prof. Samet Yumak de la Şehit Sait Erturk Ortaokulu College of Istanbul, urmat de prof. univ. dr. Constanţa Popescu (IOSUD, Universitatea Valahia din Târgovişte), conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu (Universitatea Spiru Haret ), inspector şcolar general Luminiţa Barcari (Inspectoratul Şcolar Judeţean Ialomiţa) şi de preşedintele AGCDR Dăscălimea Română d-na prof. Victoriana Gălbenuş.
Printre keynote speakers – vorbitori în plen, prin teleparticipare conf.univ.dr. Eduard Ionescu, prorector al Universităţii Spiru Haret, şi prof. Teofil Vultur, în calitate de director al Colegiului Universitar Spiru Haret, au prezentat şi transmis sprijinul instituţiei noastre în derularea de parteneriate active în domeniul educaţiei şi cercetării cu alte instituţii de învăţământ din România şi Turcia.
O secţiune distinctă a fost dedicată Jocul didactic interactiv, utilizării laptop-ului, tabletei şi a smatphone-ului, care pot şi trebuie să definească activitatea corpului profesoral şi al elevilor într-o şcoală nouă, modernă, în care standardele europene impun diferenţa de calitate, atât între unităţile şcolare, cât şi între acestea, şi alte instituţii din comunitate. Jocul nu are graniţe de vârstă şi învăţătură şi se aplică deopotrivă tuturor domeniilor de activitate, pentru că, în societatea actuală, este necesar să învăţăm jucându-ne şi să ne jucăm învăţând. Credem cu tărie că în unitatea şcolară se impune dezvoltarea unor opţionale bazate pe jocul didactic şi a unor programe educaţionale cu elevii, familiile acestora şi profesorii. Scopul programului este acela de dezvoltare a competenţelor profesionale, prin însuşirea unor tehnici moderne, formale şi nonformale, privind abordarea, realizarea şi utilizarea jocului didactic traditional, dar şi modern, cu folosirea aparaturii de ultimă generaţie (laptop, tabletă, smartphone), pentru realizarea obiectivelor programelor şcolare în vigoare şi a jocurilor de tip team – building, pentru cunoaşterea şi relaţionarea cu mediul şcolar şi social, în vederea creşterii şanselor de reuşită în cariera profesională.
În cea de-a treia zi, după atelierele didactice destinate Competenţelor cheie în educaţia non-formală (derulate cu sprijinul AGCDR Dăscălimea Română de prof. Victoriana Gălbenuş şi prof. Voica Tache) şi a programului de formare Managementul resurselor umane în instituţia educaţională (derulat cu sprijinul prof. univ. dr. Constanţa Popescu şi a conf. univ.dr. Sebastian Chirimbu), după cum deja v-am informat, au fost decernate pentru lucrările prezentate şi publicate diplome de excelenţă în cercetare următoarelor cadre didactice din Universitatea Spiru Haret: conf. univ. dr. Aurelian A. Bondrea, prof. univ.dr. Eduard Ionescu, conf. univ. dr. Beatrice Manu, conf.univ.dr. Bogdan Danciu, conf. univ. dr. Sebastian Chirimbu, conf. Univ. dr. Elena Gurgu, conf. univ. dr. Maria Osiac, conf. univ. dr. Silvia Raşcu Pistol, lect. univ. dr. Adina Chirimbu, lect. univ.dr. Simona Marica.
În încheierea manifestării, concluziile au fost următoarele: lumea se schimbă cu o viteză uimitoare, şi, odată cu ea, şi şcoala (fie că este şcoală generală, liceu, colegiu, facultate). Şi nu numai şcoala, ci şi tot ce înseamnă mediul şcolar: familia şi gradul ei de implicare în viaţa şcolarului, activităţile extraşcolare şi relevanţa lor pentru viitor, materiile şi materialele folosite pntru o bună desfăşurare a celor mai utile activităţi, şi, nu în ultimul rând, pregătirea profesională a dascălilor. Şcoala românească se află şi ea într-o continuă transformare impusă de nevoile societăţii contemporane, în contextul european. Ea trebuie să promoveze relaţii interumane de înaltă ţinută, bazându-se pe aplicarea Codului de etică, protocol şi bune maniere. Dascălii bine pregătiţi moral şi profesional sunt conştienţi de rolul lor major în formarea, educarea, instruirea de calitate şi pregătirea pentru viaţă a propriilor lor elevi. Trăim într-o societate uşor atipică din punctul de vedere al recunoaşterii adevăratelor valori. Într-o astfel de societate, avem nevoie de repere adevărate, iar dascălii trebuie să se încadreze în această categorie. Şi nu e aceasta o provocare dificilă, desigur, dacă în ceea ce faci pui pasiune, adaugi obiectivitate, competenţă şi rigoare şi pe toate le îmbraci în haina responsabilităţii.
Să nu uităm că fiecare dintre noi, educatori fiind, purtăm pe umeri responsabilitatea formării individului, pentru că, aşa cum spunea Comenius în cuvinte vechi, dar extrem de actuale, omul nu poate deveni om decât prin educaţie (Conf.univ.dr. Sebastian CHIRIMBU, şef lucrări/director educaţional Colegiul Universitar Spiru Haret, Facultatea de Litere, Universitatea Spiru Haret)