Consiliul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) face o serie de precizări cu privire la Propunerile Consorţiului Universitaria pentru o reformă a învăţământului superior şi cercetării în România, lansate în spaţiul public la data de 8 ianuarie 2021, în ceea ce priveşte aspectele care ţin de domeniul de activitate al agenţiei.
Astfel, cu privire la procesul de evaluare a studiilor doctorale, acesta a fost demarat, ARACIS acordând prioritate, în următoarea perioadă, instituţiilor de învăţământ superior aflate în proces de evaluare instituţională, în vederea evaluării periodice a şcolilor doctorale aferente, fără a neglija însă celelalte tipuri de evaluări.
În ceea ce priveşte reglementările ,,privind selecţia membrilor şi funcţionarea ARACIS”, precizăm că, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, ARACIS este o instituţie publică autonomă, de interes naţional, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli. ,,Selecţia membrilor” se realizează după proceduri elaborate de către agenţie, iar ,,funcţionarea ARACIS” este reglementată prin Regulamentul de Organizare şi Funcţionare aprobat de către Consiliul ARACIS. Considerăm că şi până în prezent selecţia membrilor Consiliului sau a experţilor evaluatori a avut şi are la bază principiul meritocraţiei, aşa cum se poate constata la analiza procedurilor menţionate, inclusiv a prevederilor Ordinului nr. 5751 din 12 noiembrie 2015 privind publicarea Procedurii de selectare, prin concurs, a membrilor Consiliului Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior. De asemenea, în ceea ce priveşte principiul reprezentativităţii, acesta, în conformitate cu OUG 75/2005, se referă la domeniile de studii, cadrele didactice membre ale consiliului sau experţii evaluatori acţionând în calitatea lor de specialişti, nu de reprezentanţi ai unei instituţii de învăţământ superior.
Readucem în atenţie că orice interferenţă în modul în care ARACIS îşi stabileşte structurile, modul de organizare sau de selectare a experţilor implicaţi în activităţile agenţiei poate să reprezinte o încălcare a Standardelor şi liniilor directoare pentru asigurarea calităţii (ESG), respectarea acestora condiţionând apartenenţa ARACIS la structurile europene: Asociaţia Europeană pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ENQA) şi Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (EQAR), ceea ce poate afecta poziţia României în Spaţiul European al Învăţământului Superior cu potenţiale implicaţii asupra recunoaşterii diplomelor emise la nivel naţional.
În ceea ce priveşte ,,lipsa profesionalismului şi echidistanţei în procesul de evaluare”, Codul de etică şi normele de conduită profesională în activităţile desfăşurate de ARACIS privind evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul superior din România stabilesc principii şi valori etice fundamentale, astfel: supremaţia legii şi a interesului comunitar, competenţa profesională, integritatea, obiectivitatea, confidenţialitatea, neutralitatea, independenţa, respectul şi loialitatea. Orice potenţiale încălcări ale acestor principii sunt investigate de către Comisia de Etică existentă la nivelul agenţiei, la sesizarea instituţiilor de învăţământ superior sau în urma autosesizării. În ultimii trei ani, doar două astfel de cazuri au fost discutate în cadrul Comisiei, dintre care numai unul la sesizarea unei instituţii de învăţământ superior.
Eliminarea ,,disfuncţionalităţilor” sau a ,,formalismului birocratic” este o preocupare constantă pentru conducerea ARACIS. Astfel, ARACIS revizuieşte în mod continuu ghidurile şi procedurile utilizate în procesele de evaluare, în acord cu tendinţele europene şi contextul naţional, în vederea creşterii relevanţei acestora. În acest context, va participa la discuţii sau va analiza cu maximă seriozitate propuneri concrete de îmbunătăţire a activităţilor agenţiei venite din partea tuturor beneficiarilor procesului de evaluare, a partenerilor, a actorilor interesaţi, inclusiv din partea Consorţiului Universitaria. Având în vedere angajamentul agenţiei, în conformitate cu ESG, de a implica actorii interesaţi în activităţile de evaluare şi în managementul agenţiei la toate nivelurile, în vederea creşterii încrederii publice în procesele de asigurare a calităţii, dar şi a îmbunătăţirii relevanţei acestora, consultarea tuturor instituţiilor de învăţământ superior a fost şi rămâne un principiu de bază în elaborarea şi adoptarea metodologiilor, ghidurilor şi a procedurilor în baza cărora se efectuează activităţile de evaluare şi asigurare a calităţii. Spre exemplu, reprezentanţii ARACIS au participat cu regularitate la întrunirile Consiliului Naţional al Rectorilor, unde de fiecare dată au supus atenţiei spre consultare şi dezbatere propuneri de îmbunătăţire a activităţilor de evaluare.
În ceea ce priveşte ,,Elaborarea unei metodologii de clasificare a universităţilor şi ierarhizare a programelor de studii în urma unei dezbateri ample cu toţi actorii interesaţi” amintim universităţilor membre ale consorţiului că un astfel de proiect există deja, consultările asupra principiilor de realizare a clasificării şi ierarhizării, dar mai ales asupra indicatorilor ce urmează a fi utilizaţi şi în final asupra metodologiei în sine desfăşurându-se în perioada februarie 2018 – iunie 2019, când, spre exemplu, au avut loc treisprezece dezbateri cu reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ superior. ARACIS a comunicat public în mod constant asupra stadiului de elaborare a proiectului de metodologie.
De asemenea, proiectul de metodologie, algoritmul de clasificare/ierarhizare implementat pe platforma electronică şi ponderile indicatorilor au fost discutate în nu mai puţin de şase reuniuni ale Consiliului Naţional al Rectorilor, concluziile regăsindu-se în rezoluţiile CNR. Toate variantele elaborate şi prezentările realizate sunt disponibile pe site-ul ARACIS la adresa http://www.aracis.ro/rezultatele-proiectului-qafin/. Mai mult, proiectul de metodologie, elaborat în colaborare de către experţi ai Ministerului Educaţiei şi ai ARACIS, cu asistenţă tehnică din partea Băncii Mondiale, a fost supus, în perioada mai – iulie 2019, şi unui proces de pilotare, la care au participat trei dintre universităţile membre ale Consorţiului Universitaria. La finalul pilotării, toate universităţile implicate au primit un raport personalizat asupra validităţii datelor introduse în platforma electronică şi rezultatele privitoare la indicatorii care au putut fi evaluaţi.
În final, după discutarea şi înglobarea a mai mult de 95% dintre observaţiile şi comentariile primite în diferitele etape de consultare, proiectul de Metodologie a fost înaintat către Ministerul Educaţiei, care poate decide asupra modificării lui în conformitate cu politicile pe care le are în vedere în domeniul sistemului de învăţământ superior.
În ceea ce priveşte programele cu dublă specializare, în conformitate cu Legea Educaţiei Naţionale nr. 1 / 2011, acestea corespund unui număr cuprins între minimum 240 şi maximum 300 de credite. La definirea volumului activităţilor trebuie ţinut cont de faptul că pentru atingerea rezultatelor învăţării vizate este necesar să se aibă în vedere ambele specializări. Standardele specifice elaborate de către ARACIS pentru diferite domenii sau cicluri de învăţământ au astfel în vedere prevederile legale şi vizează în principal dezvoltarea unor procese de învăţare – predare de calitate, care să conducă la calificări recunoscute la nivel internaţional.
În final, reiterăm deschiderea noastră de a întări relaţiile de colaborare cu universităţile, dar şi determinarea ca, prin întreaga activitate desfăşurată, ARACIS să contribuie la creşterea prestigiului sistemului de învăţământ superior din România şi a încrederii beneficiarilor, a societăţii în ansamblul ei, în calitatea şi relevanţa programelor de studii. (Consiliul ARACIS, Bucureşti, 11.01.2021)