Raportul experţilor se axează pe cele mai bune modalităţi de a investi bani publici în patru domenii importante ale cheltuielilor pentru educaţie şi formare în UE: cadrele didactice şi formatorii, infrastructura educaţională, învăţarea digitală şi echitatea şi incluziunea.
Grupul de experţi identifică practici promiţătoare în materie de educaţie şi formare în contexte naţionale, care pot servi drept sursă de inspiraţie pentru guvernele şi instituţiile de învăţământ din întreaga UE. Printre acestea se numără iniţiative de reducere a stresului la locul de muncă al cadrelor didactice, de promovare a bunăstării acestora şi de sporire a competenţelor lor pedagogice digitale; programe de instruire individuală şi programe de tutoriat inter pares; programe de construcţie şi renovare a şcolilor pentru a spori calitatea dotărilor; şi promovarea unei educaţii şi îngrijiri de calitate a copiilor preşcolari. Astfel de practici naţionale şi reforme ale politicilor educaţionale sunt partajate în mod regulat în contextul cadrului strategic al Spaţiului european al educaţiei prin intermediul grupurilor de lucru ale SEE, pentru a inspira schimbări pozitive în întreaga Uniune Europeană.
Comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educaţie şi tineret, Mariya Gabriel, salută raportul: „Trebuie să ne asigurăm că toţi tinerii europeni primesc cea mai bună educaţie posibilă. Promovarea investiţiilor de calitate în educaţie şi formare profesională reprezintă o prioritate politică importantă pentru Uniunea Europeană, fiind esenţială pentru realizarea Spaţiului european al educaţiei până în 2025. Constatările acestui raport vor contribui la activitatea noastră din cadrul Comisiei şi vom continua să promovăm o adevărată cultură a evaluării politicilor în statele membre pentru a sprijini investiţiile de calitate în educaţie şi formare şi pentru a utiliza în mod optim resursele de care dispunem.”
Constatările subliniază, de asemenea, importanţa evaluării politicilor educaţionale din fiecare ţară, care, la rândul lor, ar putea influenţa viitoarele decizii de investiţii în beneficiul elevilor, al profesorilor şi al întregii comunităţi educaţionale.
Deşi sistemele de educaţie şi formare diferă de la o ţară la alta, statele membre ale UE se confruntă cu provocări comune în domeniul educaţiei şi formării. Într-un moment în care UE direcţionează mai multe fonduri decât oricând pentru educaţie şi formare, raportul subliniază, de asemenea, provocările care trebuie depăşite pentru a îmbunătăţi eficienţa şi eficacitatea cheltuielilor şi pentru care ar putea fi avantajos să existe abordări comune:
• Lipsa unor date solide privind impactul investiţiilor specifice asupra rezultatelor efective ale învăţării. Sunt necesare mai multe dovezi, iar Comisia este pregătită să lucreze în acest sens prin sprijinirea evaluării politicii în domeniul educaţiei.
• Este necesar să se elaboreze evaluări mai solide ale politicilor naţionale în domeniul educaţiei în general. Aceasta include nevoia de expertiză în ceea ce priveşte metodele de evaluare în rândul factorilor de decizie, precum şi diseminarea constatărilor la nivelul UE.
Pentru a îmbunătăţi investiţiile de calitate în educaţie şi formare în UE, Comisia va lansa, înainte de sfârşitul acestui an, o nouă iniţiativă, menită să pună la dispoziţia statelor membre instrumente, metode şi expertiză flexibile, dar specifice, pentru a le sprijini în evaluarea politicilor lor educaţionale.
Context
Grupul de experţi al Comisiei privind investiţiile de calitate în educaţie şi formare a fost lansat în mai 2021, cu obiectivul de a identifica opţiunile de politică care au potenţialul de a stimula rezultatele în materie de educaţie şi incluziune, dar şi de a îmbunătăţi eficienţa cheltuielilor publice. Grupul a lucrat, de asemenea, la o metodologie de evaluare pe care autorităţile relevante şi alte părţi interesate cheie o pot utiliza în mod voluntar la evaluarea politicilor lor educaţionale. Un raport intermediar a fost publicat la 19 ianuarie 2022, iar constatările sale preliminare au fost discutate în aceeaşi zi cu reprezentanţii statelor membre, cu principalele părţi interesate şi cu organizaţiile internaţionale, în cadrul unui atelier special organizat în acest sens. Observaţiile primite au fost integrate în raportul final.