PROVOCĂRI ALE TRANZIŢIEI DE LA ŞCOALĂ LA PIAŢA MUNCII PTS2024
Pornind de la convingerea că sănătatea, alături de viaţa omului, este cea mai mare valoare care există, iar starea de sănătate este o condiţie esenţială ce asigură progresul economic şi social, Colegiul Universitar „Spiru Haret” (din Bucureşti) are ca misiune de a dezvolta un învăţământ profesional de calitate care se bazează pe valori precum: responsabilitate, parteneriate şi performanţă în instruirea continuă a elevilor şi cursanţilor care urmează specializarea „Sănătate şi asistenţă pedagogică”.
Organizat pentru prima oară în 2017, Simpozionul Interdisciplinar cu Participare Internaţională PTS2024 se află la a VIII-a ediţie şi continuă să fie un demers educaţional inovativ, iniţiat de Colegiul Universitar „Spiru Haret”, Colegiul Terţiar Nonuniversitar „Spiru Haret” (Câmpulung) şi Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră (Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele educaţiei, Universitatea „Spiru Haret”) cu sprijinul partenerilor din ţară şi străinătate.
Prin proiectul educaţional transnaţional „Dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice prin voluntariat, instruire şi cercetări interdisciplinare OPEN YOURSELF TO EDUCATION!” / Continuous professional development of teachers through volunteering, training and interdisciplinary research OPEN YOURSELF TO EDUCATION!, Colegiul Universitar „Spiru Haret” îşi propune alături de parteneri să promoveze învăţarea interculturală, să crească nivelul de conştientizare a importanţei lucrului cu tinerii pe probleme de diversitate şi dezvoltarea unor proiecte naţionale şi internaţionale în acest domeniu, să promoveze colaborarea între organizaţiile non-guvernamentale şi instituţiile şcolare şi să valorizeze modelele de bună practică în vederea îmbunătăţirii actului instructiv-educativ.
Un model de bună practică în educaţie presupune cunoaşterea sistematică a nevoilor şi intereselor fiecărui copil, adaptarea creativă a strategiilor didactice la specificul său (dar şi la specificul clasei/unităţii de învăţământ/zonei socio-economice şi culturale), implicarea actorilor din şcoală şi din comunitate în activităţile de învăţare şi promovarea unei învăţări vizibile, inclusiv în condiţii speciale de urgenţă.
Ediţia din acest an s-a bucurat de prezenţa fizică sau online a cadrelor medicale, cadrelor didactice, studenţilor, elevilor şi cercetătorilor de la: Şcoala Postliceană Sanitară FUNDENI (România), DEVSTAT Statistical and Education Consulting (Valencia, Spania), Institutul de Cercetări, Politici şi Evaluare în Educaţie (România), Asociaţia Profesorilor şi Dascălilor de Pretutindeni, filiala Republica Moldova (Donduşeni, Corbu), Asociaţia Cadrelor Didactice de Etnie Română din Ucraina (Cernăuţi, Ucraina), Liceul Tehnologic Topoloveni din Argeş (România), Liceul Teoretic „Grigore Gheba” din Dumitreşti, Vrancea (România), Asociaţia Cultural Artistică JOC-B M R (Bucureşti), Glory Future Foundation (Bangladesh), International Internship University (India) şi James International School (India).
Prezenţa delegaţiei şi reprezentanţilor Centrului de Excelenţă în Medicină şi Farmacie „RAISA PACALO” din Chişinău (Moldova) a întărit faptul că performanţa în educaţie şi în actul medical se axează în mod obligatoriu pe capacitatea de efort intelectual, inteligenţă, responsabilitate cumulate cu disciplina riguroasă şi profesionalismul celor implicaţi în actul educaţional. Prin parteneriatul celor două instituţii se are în vedere dezvoltarea învăţământului profesional medical de calitate şi formarea tinerelor cadre medicale cu specialitatea „sănătate şi asistenţă pedagogică/ asistent medical”, care va eficientiza calitatea şi relevanţa învăţământului profesional medical, asigurând sinergia dintre sistemul educaţional şi cel medical.
Manifestarea reprezintă un loc de întâlnire între asistenţi şi cadre medicale active, cadre didactice din domeniul medical şi psihologie şi ştiinţele educaţiei din învăţământul universitar şi preuniversitar, teoreticieni şi practicieni în ştiinţele educaţiei, doctoranzi, masteranzi, studenţi, elevi din şcoli/licee din România şi de peste hotare.
Evenimentul, derulat pe o durată de trei zile (13, 14 şi 15 mai 2024), organizat în sistem hibrid, a cuprins vizite de lucru la partenerii de practică ai Colegiului şi s-a bucurat de un schimb de bune practici derulat prin programul complementar de formare cu tema: „Îmbunătăţirea strategiilor de comunicare şi leadership medical de-a lungul carierei”, la care au participat profesori din România, Moldova, India, Bangladesh, Ucraina, Bulgaria şi Franţa.
În prima zi, la Centrul de Îngrijiri Paliative „Sfântul Nectarie” din Bucureşti (Fundaţia „Bucuria Ajutorului”, fondată de Arhiepiscopia Bucureştilor) a avut loc deschiderea oficială a simpozionului, la care d-na Adriana Căruntu (manager fundaţie), d-na dr. Elena Tudorescu-Morjan (Spitalul de Psihiatrie Săpunari) şi d-na prof. Maria Negrean (director Centrul de Excelenţă în Medicină şi Farmacie „RAISA PACALO” din Chişinău) au adus în discuţie dezvoltarea învăţământului profesional din Republica Moldova şi România prin prisma politicilor în domeniul educaţiei şi sănătăţii.
D-na prof.instructor drd. Maria Petrescu şi d-na prof. instructor Daniela Nistor au abordat subiecte legate de comunicare şi starea de bine în şcoala medicală românească.
În cea de-a doua zi, au fost dezbătute provocările învăţământului medical din Republica Moldova şi din România, leadership-ul medical, leadership-ul în educaţie, de către d-na prof. Daliana Tascovici (Colegiul Terţiar Nonuniversitar „Spiru Haret”, Câmpulung), d-na prof. Aida Botnaru şi d-na prof. Alexandra Mogîldea (reprezentanţii delegaţiei din Republica Moldova), d-na conf.univ.dr. Larisa Sadovei (UPS „Ion Creangă”, Chişinău) şi d-na prof. Ruxandra Samoilă (director, Şcoala Gimnazială nr.46, Bucureşti).
„Orientarea în carieră şi impactul asupra fenomenului de angajabilitate” a fost genericul dezbaterii organizate de cadrele didactice universitare de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele educaţiei Bucureşti, prin Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră: d-na lect.univ.dr. Victoria Stan (prodecan şi responsabil Centru), dl. conf.univ.dr. Silviu Şerban (director Colegiu), dl conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu, d-na conf.univ.dr. Daiana Dumbrăvescu (prodecan) şi d-na lect.univ.dr. Loredana Bănică (director departament).
Activitatea a continuat cu vizita la Institutul Naţional pentru Sănătatea Mamei şi a Copilului „Alessandrescu-Rusescu”,Bulevardul Lacul Tei nr. 120, sector 2, Bucureşti, (INSMC – organul tehnico-metodologic al Ministerului Sănătăţii în cele două domenii – sănătatea mamei şi copilului – şi implicarea ca partener în educaţia pentru sănătate – promovarea sănătăţii) şi la Fundaţia „Bucuria Ajutorului”, Centrul de Îngrijiri Paliative „Sfântul Nectarie” (Str. Iancu Căpitanu nr. 24, sectorul 2, Bucureşti).
Prezenţa şi participarea instituţiei la acest eveniment a urmărit îmbinarea experienţei profesionale şi a tehnologiei inovative care conduc către creşterea calităţii serviciilor medicale şi asistenţei medicale, evoluţia fiind vizibilă şi în cadrul performanţelor acumulate în ultimii ani.
În cea de-a treia zi, prezentarea strategiilor pentru un învăţământ medical de calitate, realizată de d-na prof.sociolog Marcela Ţibuleac alături de d-na prof.instructor Maria Petrescu (consilier educaţional), directorul Colegiului, dl conf.univ.dr. Silviu Şerban, şi-a propus abordarea dimensiunii etice a profesiei de asistent medical, iar subiectul „Stresul în cariera didactică şi în cea medicală” prin prisma managementului emoţiilor a fost abordat de dl. conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu.
Colegii de la specialităţile medicale (d-ra dr. Alina Călina, d-na prof.instr. Daniela Nistor, d-na prof.instr. Mariana Covaci şi d-na prof.instr. Nicoleta Timişan) au abordat probleme specifice legate de relaţia terapeutică medic-asistent medical-pacient şi familia acestuia, cu ample aspecte sesizate în practica medicală, şi într-un dialog cu elevii Colegiului din stagiile de practică.
Un moment important al simpozionului a fost cel al prezentărilor colegilor din străinătate: dl Bruno Demaille (mediator internaţional) a dezbătut împreună cu elevii din România şi Moldova modul în care se comunică la şcoală şi la locul de muncă (realizând o extraordinară analiză comparativă a câtorva termeni utilizaţi în limba română, romani, engleză şi franceză), d-na prof. Ermina Răescu („James International School”, India) şi dl. prof. Sayd Khan („Glory Future Foundation”, Bangladesh) abordând calitatea educaţiei în cele două ţări.
Cu sprijinul colegilor şi în parteneriat cu managementul Şcolii Postliceale Sanitare FUNDENI şi a Institutului de Cercetări, Politici şi Evaluare în Educaţie şi a Asociaţiei Profesorilor şi Dascălilor de Pretutindeni (România) a fost conceput şi elaborat curriculum-ul pentru workshop-ul didactic „Îmbunătăţirea strategiilor de comunicare şi leadership de-a lungul carierei” având ca formatori pe: dl. prof.dr. Crin Marcean (director), d-na prof. Florina Isabela Barbu (director adj.), d-na prof. Mihaela Alexandru (director adj.), d-na prof. Mirela Crânganu (coordonator catedră), d-na prof. Florenţa Mihai (cadru didactic de specialitate) în echipa cărora s-au alăturat şi profesorii Universităţii „Spiru Haret” (d-na prof. sociolog Marcela Ţibuleac, dl. conf.univ.dr. Sebastian Chirimbu, d-na prof.instr. drd. Maria Petrescu şi cadrele didactice de la Centrul de Excelenţă în Medicină şi Farmacie „RAISA PACALO” din Chişinău (d-na prof. Aida Botnaru şi d-na prof. Alexandra Mogîldea).
Prin cele două ateliere practice („prim ajutor” şi „combatere a consumului de droguri în rândul tinerilor”), asociaţiile „Special Rescue Unit” şi „Teen Challenge Smart” au subliniat faptul că primul ajutor se referă la îngrijirile imediate, pe care ar trebui să le oferi atunci când o persoană se află într-o situaţie de urgenţă, până când are parte de intervenţie specializată, şi că a acorda primul ajutor este o abilitate pe care fiecare persoană ar trebui să o deţină. Este un gest de compasiune şi de ajutor faţă de cei din jur şi poate avea un impact semnificativ în salvarea de vieţi şi reducerea suferinţei în caz de urgenţă.
În încheierea simpozionului naţional interdisciplinar cu participare internaţională PTS2024 a fost afirmată importanţă formării profesionale continue a cadrelor didactice şi medicale, dar şi provocările profesiei pe care unii dintre participanţi o vor îmbrăţişa la mijlocul acestui an: adaptarea la nou, prin prisma provocărilor unor vechi patologii în forme noi sau a unora noi, curiozitatea, care este o constantă a spiritului nostru profesional ce duce la găsirea de remedii şi tratamente adecvate pacienţilor, şi comunicarea, satisfacţia reuşitei de a dărui fericire semenilor mici sau mari (elevi, studenţi, familiile acestora, pacienţi).
Într-o perioadă în care digitalizarea reprezintă unul dintre cuvintele cheie, problema poziţiei sociale a profesorului şi a asistentului medical rămâne actuală şi în continuă dezbatere: profesorul, asistentul medical, medicul reprezintă stâlpii societăţii şi de aceea ei trebuie să fie pregătiţi în permanenţă pentru a face faţă problemelor pe care le întâmpină!
Mulţumim pe această cale reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Bucureşti pentru prezenţă şi alocuţiuni la eveniment (d-na insp. şc.prof. Daniela Jenica Enache, d-na insp. şc. prof. Emilia Ionescu şi d-na insp. şc. prof. Cătălina Elena Şerban), colegilor din ţară şi de peste hotare care au făcut ca aceste trei zile să fie o reală experienţă de bune practici în domenii precum: educaţia, cercetarea, dezvoltarea şi inovarea, care se constituie în piloni ai societăţii cunoaşterii.
Conf.univ.dr. Sebastian CHIRIMBU
Colegiul Universitar „Spiru Haret”/ Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei