În Bucureşti şi în ţară există foarte multe licee de prestigiu. Unele dintre acestea au fost transformate în colegii, spre sfârşitul anilor ’90 . Parte din ele fiindcă au şi gimnaziu. Unele foarte vechi, de peste un secol, se mândresc cu profesori excepţionali, cu o anumită continuitate a tradiţiei. Altele, mai noi, se bucură de aprecierea elevilor datorită metodelor educative moderne. Un lucru însă este cert. Dacă eşti sigur că viitorul tău va avea legătură cu matematica şi informatica te vei îndrepta spre Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu din Bucureşti. Am auzit de atâtea ori despre acesta că este lider în învăţământul preuniversitar la profilul real, încât am pornit spre inima verde a oraşului, respectiv spre Parcul Kiseleff. În proximitatea acestuia se află o clădire istorică proiectată de marele arhitect Ion Mincu. O bijuterie arhitectonică, situată pe strada care poartă şi ea numele arhitectului, la numărul 10. Construcţia se impune prin dimensiuni monumentale. Este concepută într-un veritabil stil românesc, amintind de liniile de forţă ale arhitecturii începutului de secol XX. Istoria de aici vorbeşte de tradiţia gimnaziilor din perioada amintită, respectiv, a Gimnaziului Ion Heliade Rădulescu. În 1928, sub incidenţa Legii învăţământului din 1924, instituţia se reorganizează şi astfel apare Liceul Teoretic de Fete. Apoi clădirea adăposteşte, pentru o scurtă perioadă de timp, sediul Crucii Roşii. În 1973, instituţia de învăţământ se va numi Liceul de Informatică Petru Groza, pentru ca patru ani mai târziu să se renunţe la acest nume şi să se rede-numească: Liceul de Matematică-Fizică nr. 1. Anul 1991 aduce reconfigurarea instituţiei. Va lua numele de Liceul de Informatică, sub care va funcţiona până în până în 1997. De 22 de ani, instituţia poartă numele de Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu şi a devenit o marcă a excelenţei în învăţământul preuniversitar.
În sprijinul celor consemnate de mine, dar şi cu multe completări, a venit domnul profesor de limba franceză Octavian Iosif, directorul adjunct al colegiului:
În ţară sunt foarte puţine licee care au în titulatură cuvântul informatică. Elevii noştri se îndreaptă către acest domeniu, apoi, după absolvire, merg către facultăţile de matematică sau de informatică. O mare parte a absolven-ţilor Colegiului Naţional de Informatică Tudor Vianu ajung în străinătate, la universităţi renumite, precum Oxford, sau la facultăţi specializate, care merg pe computer science, robotică etc. Ei intră în liceu foarte bine pregătiţi, iar pregătirea continuă la standarde înalte. Ultima medie de intrare în clasa a IX-a a fost anul acesta 9.68. Este adevărat că la Colegiul Naţional Sf. Sava s-a intrat cu o medie mai mare, dar media de admitere nu este singurul criteriu pentru a stabili care este cel mai bun colegiu din România. Se fac nişte statistici mult mai serioase decât ultima medie de admitere la liceu; introducem media de la Bacalaureat, numărul de elevi care au promovat Bacalaureatul, numărul celor care au obţinut media 10. Noi am avut şase sau şapte absolvenţi care au obţinut media 10 la Bacalaureat, ceea ce este foarte bine. Apoi participările la concursuri internaţionale, olimpiade şi multe altele. Dacă facem o statistică com-pletă, s-ar putea să ieşim drept liceul cel mai bun din România. Poate!
Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu are de foarte mulţi ani doar secţie de real, matematică-informatică, cu 9 clase pe nivel. Anul şcolar 2019-2020, pentru a IX-a, are numai clase de matematică-informatică, intensiv informatică, cu excepţia unei clase, care este de mate-matică-informatică bilingv-germană.
Reporter: Care sunt caracteristicile clasei de matematică-informatică bilingv-germană?
Prof. Octavian Iosif: La această clasă se studiază numai în română şi germană. Elevii de aici fac germana la un nivel intensiv. Au şase ore pe săptămână de limba germană, cultură germană, istoria şi geografia Germaniei. Evident, pot face ca a doua limbă străină, engleză sau franceză. La această clasă se predă informatica, căci acesta este specificul liceului, dar nu la nivel intensiv, ca la celelalte opt clase. Este foarte căutată clasa de matematică-informatică bilingv-germană. Ca să nu mai vorbesc de gimnaziu. Anul acesta am făcut doar o clasă de a V-a, la anul o să avem două, pentru care avem dreptul să organizăm concurs de admitere. Acum, pe 30 de locuri s-au bătut în jur de 200 de candidaţi. Elevii vin pentru informatică intensiv, dar nu numai. O să vă mire când o să aflaţi că elevii noştri sunt implicaţi în tot felul de activităţi şcolare şi extraşcolare. Avem participări la concursuri şi olimpiade care implică materii umaniste. Apoi în zona de extraşcolar – trupă de music hall, acţiuni de voluntariat – mai ales în zona de reciclare. Elevii sunt foarte interesaţi de aceste acţiuni, fiindcă după terminarea liceului merg în străinătate pentru a continua studiile şi acolo se cere, în CV, să fi făcut voluntariat în anii liceului. Au o cultură a voluntariatului, care se reflectă în tot ce fac. De acţiuni caritabile în preajma sărbătorilor, nu mai vorbesc. Însă aici mă refer la voluntariat internaţional. De exemplu, pe 9 octombrie, am derulat Romanian Master of Informatics, un concurs ce se află în custodia Ministerului Educaţiei Naţionale, iar Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu este responsabil pentru organizarea lui. Noi, cadrele didactice, nu putem face faţă singuri la nivelul la care este concursul, fiind unul internaţional, pentru care vin delegaţii din foarte multe ţări. Şi atunci apelăm la elevi, care fac pe gazdele în acţiuni de voluntariat. Ei conduc delegaţiile, le arată oraşul, încercă să îi familiarizeze pe străini cu tot ce însemnă cultura noastră. Îi conduc la locul concursului şi la locurile de cazare. Fără ei nu s-ar putea desfăşura concursul.
Reporter: Mai aveţi şi alte tradiţii ale concursurilor internaţionale, în afară de organizarea Romanian Master of Informatics?
Prof. Octavian Iosif: Da. De fapt noi am început să organizăm concursuri internaţionale în urmă cu mai bine de un deceniu, cu Romanian Master of Mathematics. Cred că suntem singurul liceu care derulează un concurs internaţional asemănător Olimpiadei Internaţionale de Matematică. Şi nu este puţin lucru. Adică o ţară organizează olimpiada şi noi, doar un liceu, un concurs internaţional. Evident, cu ajutorul primăriei şi al sponsorilor.
Reporter: Am aflat că şi Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu a fost selectat, alături de alte două licee, pentru opţionalul de imprimare 3D. Despre ce este vorba?
Prof. Octavian Iosif: Sunt bucuros că am fost selectaţi şi noi pentru acest opţional, dar nu pot să vă răspund foarte exact în ce constă opţionalul, eu fiind profesor de limba franceză. Imprimanta există, este accesibilă elevilor. Colegii mei profesori de matematică şi informatică ştiu mai multe despre proiectarea 3D. Eu pot să vă zic că vorbim la acest moment de o revoluţie a tehnologiei, iar elevii noştri au primit foarte bine opţionalul.
Reporter: Ce însemnă 2019 pentru elevii Colegiului Naţional de Informatică Tudor Vianu din Bucureşti, ca feedback prin ochii profesorilor?
Prof. Octavian Iosif: Dacă vă referiţi la noua generaţie, la cei de clasa a IX-a faţă de cei de a XII-a, evident, există mari diferenţe. Chiar vorbeam de curând cu o fostă elevă a colegiului, care a terminat acum doi ani. Acum este studentă la regie de teatru, dar spunea că a observat atunci când încă mai era eleva noastră, că între ei şi cei de dinainte sunt decalaje mari. Există şi în prezent diferenţe de mentalitate, de interes, dar asta nu înseamnă că sunt nişte generaţii mai puţin pregătite faţă de cele de dinainte. Pe anumite domenii se descurcă mai bine. Faţă de acum 17 ani, când eu am venit la acest liceu şi mi-am început cariera didactică, s-au schimbat foarte mult lucrurile. Tehnologia este alta, oportunităţile pentru angajare mai mari şi chiar putem vorbi despre un spirit enciclopedist al actualilor elevi. Un interes pentru aproape toate materiile care se predau în liceu. Să nu uităm că, cel puţin statistic, în România predomină profilul real şi, cu toate acestea, absolvenţii se îndreaptă spre cele mai diferite cariere, aşa cum am amintit de fosta noastră elevă, care acum este la Regie – teatru. (Cosmin OBOREANU)