Profesor Raluca IVĂNUŞ, director al Colegiului Naţional Bilingv George Coşbuc: Suntem singura şcoală de stat din Bucureşti care beneficiază de profesori nativi de limbă engleză
Am pornit spre Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc din Bucureşti după ce în mai multe rânduri am ascultat fără să vreau conversaţiile unor elevi care se urcau în troleibuzul 85 la staţia Foişorul de Foc. Aceşti tineri frumoşi şi deştepţi m-au făcut să mă întreb ce fel de şcoală le imprimă elevilor ei o asemenea formă de gândire şi exprimare? Am găsit răspunsuri la toate întrebările mele, prin amabilitatea doamnei director Raluca Ivănuş, profesor şi coordonator al Colegiului Naţional Bilingv George Coşbuc.
Reporter: Se poate spune despre Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc că este una dintre instituţiile şcolare cele mai vechi şi cele mai bune din Bucureşti? De ce ?
Raluca Ivănuş: Da. Are o vechime de 150 de ani. La începuturi a funcţionat pe Calea Moşilor, la numărul 148 şi se numea Institutul de domnişoare Choisy-Mangâru. În anii ‘70, secolul trecut, instituţia s-a mutat aici, într-o clădire nouă la acea vreme. Putem însă să spunem că avem o tradiţie foarte veche a profesorilor nativi. La început a fost o şcoală unde se predau limbile străine cu ajutorul profesorilor nativi. Un pension de fete cu o puternică tendinţă către predarea limbilor străine. Iată că tradiţia s-a perpetuat în timp şi am ajuns să devenim acum Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc, un colegiu care are o pregătire dedicată pe limba engleză, cu profesori nativi, cum am spus, cu un număr extins de ore de engleză pe săptămână, în parteneriat cu British Council şi organizare de examene Cambridge în fiecare an, pe trei niveluri, în clasa a VI-a, a IX-a şi a XI-a. Nu neglijăm nici limba germană (avem un parteneriat cu Institutul Goethe), nici franceza. Cele două sunt limbile secundare (a doua limbă la alegere) pe lângă engleză. Opţional se poate învăţa spaniolă şi intenţionăm să introducem şi un opţional de portugheză pentru anul şcolar următor şi, poate, unul de coreeană. Studiul limbii engleze nu înseamnă doar gramatică. Noi insistăm pe orele de literatură. Se studiază temeinic literatura engleză, dar şi cea americană. Cronologic, se studiază aproape toate etapele literaturii anglo-saxone. Apoi vorbim şi de elemente de istorie şi geografie. Se studiază istoria şi geografia Statelor Unite şi Regatului Unit.
Reporter: Colegiul poate în aceste condiţii să integreze foarte uşor elevi străini?
Raluca Ivănuş: Vorbiţi despre repatrieri? Da. Avem cazuri de elevi ai căror părinţi au fost în misiuni diplomatice, în străinătate, şi se întorc în ţară şi evident aleg pentru copiii lor Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc. Fiindcă aici se pune foarte mare accent pe engleză şi pe tot ce am enumerat până acum. Deci, da, aceşti elevi sunt foarte bine integraţi.
Reporter: Aveţi şi clase de gimnaziu…
Raluca Ivănuş: Da. 3 clase pe nivel, în total 12 clase de gimnaziu, unde limba engleză se predă intensiv. Adică nu două ore, ca în şcolile normale, ci patru sau cinci pe săptămână. Avem şi la gimnaziu oră de comunicare în limba engleză cu profesori nativi şi există o concurenţă foarte mare, fiindcă noi organizăm un test de admitere la clasa a V-a şi în fiecare an avem o cerere mai mare decât oferta. Mulţi dintre elevi, nu câţi ne-am dori noi, aleg să rămână la liceu, unde avem 24 de clase, adică 6 clase pe nivel, mai exact trei de real şi trei de uman.
Am ales să vorbesc şi cu o elevă a Colegiului Naţional Bilingv George Coşbuc, mai exact cu preşedinta Consiliului Elevilor.
Reporter: Ce te-a atras pe tine la Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc?
Cătălina Alexandra Ivan, clasa a XI-a: Eu am venit pentru limba engleză şi pentru toată deschiderea pe care o are Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc, în comparaţie cu toate celelalte licee bucureştene.Reporter: Accentul se pune în primul rând pe cultura şi civilizaţia anglo-saxonă?
Cătălina Alexandra Ivan: Da. Istoria şi geografia sunt materii predate în limba engleză şi aceste materii nu pot fi studiate în alte licee, aşa cum le învăţăm noi aici.
Reporter: Când ai devenit preşedintele Consiliului Elevilor?
Cătălina Alexandra Ivan: În acest an. La începutul clasei a XI-a. Eu coordonez toate activităţile extracuriculare, împreună cu alţi colegi, de la voluntariat şi parteneriate cu ONG-urile sau cu alte şcoli gimnaziale, la diferite târguri. De câţiva ani avem această tradiţie a Târgului de Crăciun, pe care îl organizăm împreună cu doamnele director şi cu doamnele profesor, care ne îndrumă. Strângem fonduri şi le donăm. Anul acesta ne-am îndreptat către spitalul pentru copii, care se construieşte dintr-o iniţiativă privată. Îi ajutăm însă şi pe colegii noştri, care au o situaţie materială mai proastă. Ce rămâne din fondurile strânse se îndreaptă şi către alte cauze.
Reporter: Cum ai perceput simularea pentru Bacalaureat, având în vedere că eşti clasa a XI a?
Cătălina Alexandra Ivan: Din punctul meu de vedere nu văd de ce ai face simulare pentru clasa a XI-a.
Reporter: Dar cum au fost rezultatele tale la această simulare?
Cătălina Alexandra Ivan: Bune, dar este o mare diferenţă între materia de clasa a XI-a şi cea de clasa a XII-a. Nu m-a ajutat cu absolut nimic. Să zicem că o mică parte din materia de clasa a XI-a la română este pentru bac, dar atât!
Reporter: Doamnă director ce puteţi să îmi spuneţi în completarea celor spuse de preşedinta Consiliului Elevilor cu privire la activităţile extracuriculare?
Raluca Ivănuş: Dacă ar fi să mă refer la activităţi extracuriculare, avem şi la gimnaziu o ofertă pentru ei, chiar dacă sunt mici. Pregătire pentru public speaking. Elevii se pregătesc, cu alte cuvinte, de la o vârstă fragedă, să vorbească în public şi o fac în limba engleză. Avem un mini-club de dezbateri şi la gimnaziu. Elevii se întâlnesc o dată pe săptămână în acest club, şi învaţă cum să argumenteze pro şi contra pe anumite teme. De exemplu: Sunteţi de acord cu uniforma şcolară? Sau: Ar trebui sau nu interzis Mc Donald’s? Elevii trebuie să găsească răspunsuri şi argumente pentru aceste teme. Mai avem ateliere de jocuri teatrale. Avem un parteneriat cu UNATC şi săptămânal avem masteranzi la Pedagogie teatrală care vin şi fac un atelier de acest tip cu cei de la gimnaziu. Asta le place foarte mult elevilor noştri. Practic, fac jocuri care să le dezvolte atenţia, concentrarea şi îi determină să îşi exprime emoţiile. La liceu, pretenţiile sunt mult mai mari. Avem Clubul de debate, cu tradiţie şi rezultate excelente în decursul timpului. În fiecare an, mai puţin în acesta, am avut reprezentanţi, câte unul sau doi pe an, la Campionatul Mondial de Dezbateri. Avem şi trupa de teatru Brainstorming. Elevii din trupă se pregătesc singuri, dar sunt implicaţi şi absolvenţi ai colegiului, care îi formează pe cei mici. Participă la multe festivaluri şi obţin premii importante. Avem şi un cor foarte bun Choir Papillons, care este format din elevii de liceu sub coordonarea doamnei profesor Stoian şi în fiecare an participă la Olimpiada Naţională Corală cu rezultate foarte bune. Anul acesta au ajuns în faza regională, care s-a desfăşurat de curând, şi vor merge mai departe spre faza naţională, organizată la Piteşti.
Reporter: Aţi avut sau aveţi schimburi de experienţe educaţionale cu alte ţări?
Raluca Ivănuş: Avem un parteneriat cu Spania, mai exact cu un colegiu bilingv similar cu al nostru, şi elevii români merg o săptămână în Spania, unde învaţă şi vizitează obiective turistice, şi ai lor vin la noi. Proiecte de anvergură internaţionale momentan nu avem. Important este însă că prin tot ceea ce şcoala noastră oferă, prin profe-sorii de excepţie, prin percepţia de profesor-prieten, prin dialogul permanent între profesori şi elevi şi comunicarea sub toate aspectele dintre elevi îi face pe absolvenţii Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc să devină oameni deschişi, pregătiţi foarte bine, prietenoşi şi, într-un cuvânt, să aibă un viitor! (Ciprian C. VASILESCU)