Recomandarea Consiliului Europei pe tema importanței educației plurilingve pentru cultura democrației
Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a adoptat, în februarie 2022, o recomandare în domeniul limbilor – Recomandarea R(2022)1 privind importanța educației plurilingve și interculturale pentru cultura democrației.
Centrul European pentru Limbi Moderne al Consiliului Europei (CELM) a organizat, în data de 14 iunie 2022, Webinarul O nouă recomandare a Consiliului Europei privind educația lingvistică. Webinarul a explicat contextul acestei recomandări – originea, structura și motivele adoptării acesteia. S-a concentrat „pe mesajele cheie și semnificația acestora pentru factorii de decizie, bazându-se pe cele șapte principii care stau la baza concepției educației plurilingve și interculturale, așa cum sunt prezentate în recomandare.” (https://www.ecml.at/Resources/Webinars/tabid/5456/language/fr-FR/Default.aspx).
Această recomandare își propune să ofere „un nou impuls promovării, dezvoltării și implementării educației plurilingve și interculturale, recunoscându-i importanța pentru dezvoltarea personală și profesională, echitate, integrare socială, exercitarea drepturilor omului și participarea la o cultură a democrației”.
Pentru a promova educația plurilingvă și interculturală pentru o cultură a democrației, instituțiile și organismele responsabile cu formarea inițială și continuă a profesorilor și a formatorilor din toate sectoarele și la toate nivelurile ar trebui, printre altele:
– să asigure un rol central dimensiunii lingvistice a tuturor disciplinelor;
– să pună în discuţie atitudinile, credințele și ideile preconcepute despre limbi străine, învățarea limbilor, plurilingvism, culturi și învățarea interculturală;
– să dezvolte competențele plurilingve și interculturale specifice viitorilor profesori și profesorilor ca dimensiune esențială a competențelor pedagogice;
– să sprijine profesorii să dezvolte abilități pedagogice pentru a gestiona diversitatea lingvistică și culturală și pentru a promova o cultură a democrației în clasă, dar și pentru a dezvolta abilități de evaluare, având în vedere învățarea plurilingvă și interculturală;
– să încurajeze mobilitatea cadrelor didactice;
– să dezvolte competențele cadrelor didactice de cercetare-punere în practică.
Sitografie:
https://www.ecml.at/Resources/Webinars/tabid/5456/language/fr-FR/Default.aspx
https://www.ecml.at/Resources/CouncilofEuroperecommendation/tabid/5570/language/fr-FR/Default.aspx
https://www.ecml.at/Portals/1/documents/about-us/CM_Rec(2022)1F.pdf
https://www.ecml.at/Portals/1/documents/about-us/CM_Rec(2022)1E.pdf
Prof.dr. Rodica MIGHIU
Colegiul Naţional A. T. Laurian Botoșani
Punct Naţional de Contact, CELM