• Comisia a adoptat pe 12 octombrie, propunerea pentru desemnarea anului 2023 drept Anul european al competenţelor.
Tranziţia verde şi cea digitală deschid noi oportunităţi pentru cetăţeni şi pentru economia UE. Deţinerea competenţelor relevante le permite oamenilor să facă faţă cu succes schimbărilor de pe piaţa forţei de muncă şi să participe pe deplin la societate şi democraţie. Acest lucru va asigura faptul că nimeni nu este lăsat în urmă, iar redresarea economică, la fel ca tranziţia verde şi cea digitală, este echitabilă şi justă din punct de vedere social. O forţă de muncă cu competenţele cerute pe piaţă contribuie, de asemenea, la creşterea durabilă, conduce la mai multă inovare şi îmbunătăţeşte competitivitatea întreprinderilor.
Cu toate acestea, în prezent, peste trei sferturi dintre întreprinderile din UE raportează dificultăţi în găsirea de lucrători cu competenţele necesare, iar cele mai recente cifre furnizate de Eurostat sugerează că doar 37 % dintre adulţi urmează cursuri de formare în mod regulat. Indicele economiei şi societăţii digitale arată că 4 din 10 adulţi şi una din trei persoane care lucrează în Europa nu dispun de competenţe digitale de bază. În plus, încă din 2021, existau deficite de personal pentru 28 de ocupaţii, de la construcţii şi asistenţă medicală până la inginerie şi IT, ceea ce demonstrează o cerere tot mai mare atât de lucrători cu înaltă calificare, cât şi de lucrători slab calificaţi. Există, de asemenea, o reprezentare scăzută a femeilor în profesiile şi studiile din domeniul tehnologiei, doar 1 din 6 specialişti IT şi 1 din 3 absolvenţi de STIM fiind femei.
Pentru a încuraja învăţarea pe tot parcursul vieţii, statele membre au aprobat obiectivele sociale ale Strategiei Europa 2030 conform cărora cel puţin 60 % dintre adulţi ar trebui să participe la formare în fiecare an, prezentând deja contribuţia lor naţională la îndeplinirea acestui obiectiv. Acest lucru este, de asemenea, important pentru atingerea obiectivului privind rata de ocupare a forţei de muncă de cel puţin 78 % până în 2030. Busola pentru dimensiunea digitală 2030 stabileşte obiectivul UE ca, până în 2030, cel puţin 80 % dintre adulţi să aibă cel puţin competenţe digitale de bază şi să existe 20 de milioane de specialişti TIC angajaţi în UE, în timp ce mai multe femei ar trebui încurajate să ocupe astfel de locuri de muncă.
Anul european al competenţelor – stimularea competitivităţii, a participării şi a talentului
Prin Anul european al competenţelor, în cooperare cu Parlamentul European, statele membre, partenerii sociali, serviciile publice şi private de ocupare a forţei de muncă, camerele de comerţ şi industrie, furnizorii de educaţie şi formare, lucrătorii şi întreprinderile, Comisia îşi propune să dea un nou impuls învăţării pe tot parcursul vieţii prin:
- Promovarea unor investiţii în formare şi perfecţionare mai consistente, mai eficace şi mai favorabile incluziunii pentru a valorifica întregul potenţial al forţei de muncă europene şi pentru a sprijini tranziţiile de la un loc de muncă la altul.
- Asigurarea caracterului adecvat al competenţelor în raport cu nevoile pieţei forţei de muncă, cooperând totodată cu partenerii sociali şi cu întreprinderile.
- Corelarea aspiraţiilor şi a seturilor de competenţe ale persoanelor cu oportunităţile de pe piaţa forţei de muncă, în special pentru tranziţia verde şi digitală şi pentru redresarea economică. Se va acorda o atenţie deosebită activării unui număr mai mare de persoane pe piaţa forţei de muncă, în special a femeilor şi a tinerilor, cu precădere a celor care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare.
- Atragerea persoanelor din ţări terţe cu competenţele de care UE are nevoie, inclusiv prin consolidarea oportunităţilor de învăţare şi a mobilităţii şi prin facilitarea recunoaşterii calificărilor.
Pentru a îndeplini aceste obiective, Comisia va promova oportunităţilede perfecţionare şi recalificare, de exemplu prin evidenţierea iniţiativelor relevante ale UE, inclusiv a posibilităţilor de finanţare ale UE, pentru a sprijini adoptarea, implementarea şi realizarea acestora. Vor fi organizate, de asemenea, evenimente şi campanii de sensibilizare în întreaga Uniune pentru a sprijini învăţarea reciprocă a partenerilor în ceea ce priveşte perfecţionarea şi recalificarea. Anul propus urmăreşte, de asemenea, să contribuie la dezvoltarea în continuare a instrumentelor de informaţii privind competenţele şi să promoveze mijloace şiinstrumente pentru creşterea transparenţei şi facilitarea recunoaşterii calificărilor, inclusiv a calificărilor acordate în afara UE.
Pentru a asigura coordonarea activităţilor relevante la nivel naţional, Comisia invită statele membre să numească un coordonator naţional pentru Anul european al competenţelor.