Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Axa prioritară 3: Locuri de muncă pentru toţi
Cod apel: POCU/82/3/7/Creşterea ocupării prin susţinerea întreprinderilor cu profil non-agricol din zona urbană
Titlul proiectului: Antreprenori SMART – Tineri Responsabili, Ambiţioşi, Motivaţi, de Succes
Beneficiar: Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură”
Cod SMIS: 104098
Aria de implementare: Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia
Antreprenori SMART: Gheorghe Tiberiu BANCIU
MASTER OF OZON SRL
– https://ozonificare.ro/ –
Asociaţia „Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă si Cultură”, în calitate de Beneficiar al Proiectului Antreprenori SMART – Tineri Responsabili, Ambiţioşi, Motivaţi, de Succes, POCU/82/3/7/, Cod SMIS: 104098, finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, a finalizat etapa de înfiinţare firme din cadrul subactivităţii SA 5.1 Înfiinţare firme, acordare subvenţii şi monitorizarea implementării planurilor de afaceri, astfel în Regiunea Sud-Muntenia au debutat în afaceri, cu activităţi specifice domeniului ales, 33 START UP-uri beneficiare ale ajutorului de minimis.
Continuăm seria interviurilor în revista Opinia naţională, interviuri prin care ne dorim să îi cunoaşteţi, atât pe antreprenorii SMART, cât şi firmele înfiinţate de către aceştia în cadrul Proiectului.
Ce este un antreprenor în viziunea dumneavoastră?
Noi, antreprenorii, suntem cei care îşi doresc să îşi realizeze, dezvolte propriile concepţii de business; suntem cei care înţeleg diferenţa dintre idei şi oportunităţi, dintre muncă şi sacrificiu, dintre angajaţi şi colegi. Suntem cei care ne-am hotărât să lansăm, promovăm şi să dezvoltăm o afacere pe cont propriu, cei care dau un suflu nou economiei prin vitalitatea şi responsabilitatea cu care ne urmăm idealul.
Calităţile unui antreprenor?.. Hmmm… Nu poţi, este aproape imposibil să combini viziunea, pasiunea şi încrederea acordată unui business, astfel încât să rezulte un „antreprenor smart perfect”. Însă sunt atribute care îl fac pe un om să se diferenţieze de restul şi să aibă rezultate notabile în business-ul propriu: în primul rând, cunoaşterea domeniului de activitate. Nu îţi deschide un business în patiserie atunci când nu ştii ce înseamnă o „plăcintă cu brânză”; dacă nu ai viziunea afacerii, nu ai ce căuta în antreprenoriat. Trebuie să „vezi”, să „percepi” lucrurile înaintea tuturor; creativitate şi inteligenţă. Dacă nu ştii să joci şah, nu ai ce căuta în business. Notele mari de la şcoală nu te ajută în coordonarea echipei şi nici în anticiparea următoarelor mutări într-o afacere (sau în viaţă); perseverenţa, dar nu până la absurd. Posibil, dar doar poate viziunea ta de business nu dă semne că ar fi acceptată de piaţă, astfel încât greşelile de începător sau mediul de afaceri neprielnic fac, cumulate, ca afacerea, la care ai visat şi ai sperat, să fie „sub aşteptări”. Nu vinde tot pentru o idee, nu încerca să ridici un zero la infinit. Trebuie să ştii când să te opreşti, când să vinzi sau pur şi simplu când să te întorci la corporatism.
În ce context aţi auzit de Proiectul Antreprenori SMART – Tineri Responsabili, Ambiţioşi, Motivaţi, de Succes şi cum a fost experienţa dumneavoastră în cadrul Proiectului? Vi s-a părut complicat să aplicaţi pentru Competiţia Planurilor de Afaceri desfăşurată în cadrul Proiectului?
Promovarea acestui proiect a fost, din punctul meu de vedere, deficitară. Sunt unul dintre cei care au avut noroc să fie informaţi de această oportunitate de către un profesor universitar de la Universitatea Spiru Haret. Formularele şi documentele trimise către Antreprenori SMART au fost intuitive şi am fost acceptat fără probleme în grupul ţintă. Am avut parte de formatori experimentaţi, care ne-au susţinut în planurile noastre, aducând sugestii şi idei verificate pentru fiecare business în parte. Competiţia Planurilor de Afaceri a fost ca un examen final în antreprenoriat. Am ştiu că, dacă voi câştiga, viaţa mea, cel puţin pentru un timp, va avea parte de altă turnură, oarecum contrară mersului firesc de fost corporatist.
Ce v-a determinat să deveniţi antreprenor?
Nu am avut oportunitatea până acum să spun adio şedinţelor interminabile, colegilor, ştatului de plată şi locului de parcare din faţa sediului. Am visat de mult să conduc afacerea mea, să iau decizii pentru mine şi nu pentru un terţ, să nu am nevoie de „n” aprobări pentru a reacţiona rapid şi a pune în practică concepte noi de business. Curajul, ideile şi viziunea m-au făcut să fac acest enorm pas, de la o multinaţională la antreprenoriat.
Ce v-a inspirat pentru ideea de afaceri care stă la baza înfiinţării firmei dumneavoastră?
Statistic, peste 50% din populaţie îşi petrece 75% din timp în interior, astfel încât mediul în care îţi desfăşori activitatea este extrem de important, de la lumina artificială până la aerul pe care îl respiri. Am dorit un mediu curat pentru familie şi pentru colegii mei, iar tangenţial m-am lovit de acest procedeu de sterilizare (motivaţie personală care s-a transformat într-o nevoie evidentă şi pentru alţii) în cadrul unui eveniment neplăcut din viaţa mea, desfăşurat la Spitalul Victor Babeş (ei sterilizează cu ozon rezervele, după externarea pacienţilor).
Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul în afaceri?
Să ai TIMP – toţi dorim timp, cu toate că nu percepem acest lucru la adevărata valoare, sau poate nu am ajuns încă să îl apreciem îndeajuns. Pe de altă parte, succesul este şi personal. Amintiţi-vă doar faimoasa zicală: „Gândeşte-te bine ce îţi place să faci şi nu vei munci nici o secundă în viaţa ta”. Nu ştiu dacă este mot a mot, dar ideea este limpede. Dacă faci ceea ce îţi place, deja succesul este garantat.
Au existat probleme care v-au întârziat înfiinţarea firmei?
Nicidecum. Departamentul juridic de la Antreprenori SMART a oferit absolut toate detaliile necesare, iar comunicarea ulterioară cu Lucian a fost exemplară.
Ce planuri de viitor aveţi ca antreprenor? Cum vedeţi afacerea dumneavoastră peste doi ani?
Sunt convins de faptul că diversificarea produselor, serviciilor din portofoliu va duce inevitabil la o creştere organică a businessului. Suntem în plină criză economică, iar cei care iau decizii acum rapid şi se adaptează vor ieşi în piaţă mult mai puternici decât competiţia. Noi suntem în acest moment în plin proces de achiziţii şi de promovare a afacerii, astfel încât, pe termen mediu, să reuşim să dublăm cifra de afaceri.
Ce surse de învăţare utilizaţi pentru dezvoltarea dumneavoastră personală?
Aici s-ar putea să par un pic „old school”. În general citesc cărţi, fie ele tipărite sau online. Citesc cam o carte pe săptămână, din păcate timpul nu-mi permite mai mult acum, iar alegerea titlurilor este destul de simplă: cele mai bine vândute cărţi de la târgurile de profil, cele mai „traduse” cărţi, autorii care au câştigat Premiile Nobel. Urmăresc şi webinaruri, însă destul de rar şi doar pe cele cu recenzii ok.
Ce recomandări puteţi oferi viitorilor antreprenori?
Aveţi încredere în forţele voastre, fiţi creativi şi inovatori. Reinventaţi-vă!
Expert P.R. Cristina Irina DOBROTĂ prantreprenorismart@gmail.com http://antreprenorismart.ro/ http://portal.antreprenorismart.ro/ https://www.facebook.com/antreprenorismart https://www.linkedin.com/company/antreprenori-smart/ https://www.youtube.com/channel/UC7QNzTWmKKti8Lf6hDucVqA