A început noul an şcolar. Duminică trebuie să mergem la vot. Şcolile vor fi închise pentru elevi şi deschise pentru alegători. Elevii vor participa la cursuri online. Unii profesori, se zice, refuză să facă orele în acest mod. Premierul Ludovic Orban ameninţă cu măsuri, ba chiar, „dacă va fi cazul”, cu modificarea Legii Educaţiei Naţionale. Despre Legea Educaţiei Naţionale vorbesc şi reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor. Iată: „ Pe data de 19 septembrie, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a transmis, către inspectoratele şcolare judeţene, o adresă prin care solicită ca toate unităţile de învăţământ să fie conectate la platformele digitale de învăţare, puse la dispoziţie de către Google şi Microsoft, pentru a facilita învăţarea în mediul online a elevilor.
Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra faptului că această măsură este insuficientă, întrucât asigurarea conectării unităţilor de învăţământ preuniversitar la platforme educaţionale nu garantează accesul elevilor la educaţie de calitate, deoarece la momentul de faţă peste 800 de mii de elevi nu au acces la un dispozitiv conectat la internet. Mai mult decât atât, conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, sistemul educaţional din România ar trebui să aibă două platforme proprii de învăţare online: Biblioteca şcolară Virtuală şi Platforma şcolară de e-learning, însă acestea întârzie să apară, în ciuda faptului că sunt prevăzute în lege.
Succesiunea firească a măsurilor pentru garantarea accesului la educaţie este achiziţionarea, în primă fază, a device-urilor conectate la internet, distribuirea acestora către elevii şi cadrele didactice care le solicită, conform Legii 109/2020, şi ulterior conectarea unităţilor de învăţământ la platformele educaţionale.” (…)
Un fapt „divers” relatat de Mediafax mi-a atras atenţia: „Un număr de 11 tablete au fost furate din sediul Primăriei Popeşti-Leordeni de un bărbat de 28 de ani, care le-a amanetat în Bucureşti.” Din păcate, acest acum rar fapt divers cred că se va transforma în fapt cotidian obişnuit. Nu se vor fura tabletele, când vor ajunge la toţi elevii, dar vor fi vândute sau amanetate, chiar de copii, acolo unde li se vor părea inutile, în zonele (încă) fără acces la internet, acolo unde cadrele didactice nu sunt pregătite să folosească dispozitivele, platformele de învăţare, sau de părinţi puţin interesaţi de educaţia copiilor. (Şi nu sunt puţini, şi caietele birturilor comunale sunt pline.)
Dar copiii au şi manuale tipărite. Aţi mai răsfoit un astfel de instrument de învăţare? Ce conţin şi cum arată? Cât de instructive şi atractive sunt, mai ales pentru şcolarii mici?! Aţi văzut că elevii nu mai învaţă mai întâi „Limba română” pentru ca apoi să înveţe şi „Comunicarea în limba română”? Ei comunică direct…
Poate că eu mă înşel şi nu văd că sunt contemporană cu restructurarea, înnoirea, adaptarea la contemporaneitate a educaţiei şcolare din România. Dar dacă nu mă înşel? Cu neplăcere constat că şi această conducere a Ministerului Educaţiei şi Cercetării a rămas corigentă! Independent de coronavirus. (Mioara Vergu-Iordache)