Cadrele didactice din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa au dezbătut luni, 22.07.2019, împreună cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, probleme legate de necesitatea modificărilor curriculare pentru o integrare eficientă a viitorilor absolvenţi pe piaţa muncii.Discuţiile au avut loc în cadrul workshop-ului Influenţa mediului economic asupra dezvoltării curriculare a programelor de studii universitare, organizat de Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa, Universitatea Spiru Haret, în parteneriat cu Asociaţia Sigma Development Center Constanţa prin proiectul Universitatea şi piaţa muncii – parteneriat pentru succes!, proiect cofinanţat prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020.
Doamna Nicoleta Boldea-Colcear, reprezentant al mediului de afaceri din partea S.C. GMB Computers S.R.L., a propus modelul finlandez de susţinere a lucrării de licenţă, ca o nouă modalitate de implicare a potenţialilor angajatori/mediului de afaceri în activităţile derulate de studenţi în universitate. Acest model oferă posibilitatea susţinerii lucrării de licenţă, atât în formatul clasic (documentaristic), cât şi în cooperare cu un angajator. Pe scurt, modelul finlandez de elaborare şi susţinere a lucrării de licenţă presupune:
• organizarea de evenimente de către mediul academic pentru companii în cadrul cărora studenţii să îşi poată exprima interesul, atât pentru angajare sezonieră, cât şi pentru realizarea şi susţinerea lucrării de licenţă sau informarea studenţilor de către cadrele didactice despre companiile dispuse să colaboreze în acest sens;
• pe toată durata stagiului de lucru, studentul va avea doi mentori, unul la angajator şi unul desemnat din cadrul facultăţii;
• la finalul perioadei, îndrumătorul angajatorului şi mentorul de la facultate primesc (online sau fizic) lucrarea de licenţă;
• îndrumătorul angajatorului nu are atribuţii în notarea finală a studentului, aceasta este dată de mentorul de la facultate şi de profesorul care a corectat respectarea metodologiei de întocmire a lucrării;
• lucrarea de licenţă poate fi realizată ca un proiect personal sau de grup (în care pot fi implicaţi mai mulţi studenţi).Conform celor prezentate de doamna Boldea-Colcear, acest model prezintă o serie de avantaje pentru studenţi, deoarece:
• ar reprezenta un prim contact cu modul de organizare şi funcţionare a unei companii private, simultan cu finalizarea studiilor universitare;
• oferă posibilitatea obţinerii unor venituri pe perioada desfăşurării stagiului de elaborare a lucrării;
• le dă posibilitatea de promovare timpurie a competenţelor personale în afara mediului academic;
• au şansa implicării în rezolvarea unei probleme reale într-o organizaţie;
• obţin sprijin şi îndrumare din partea angajatorului;
• au şansa obţinerii unui job permanent în acea companie.
Această modalitate de susţinere a lucrării de licenţă prezintă avantaje şi pentru mediul de afaceri, fiind un mod sigur prin care companiile îşi pot identifica din timp viitori specialişti, iar pentru mediul academic ar putea însemna o creştere a gradului de absorbţie a absolvenţilor pe piaţa muncii.
Conferenţiar universitar doctor Iuliana Pârvu, directorul Departamentului de Ştiinţe Economice din cadrul Facultăţii, a precizat faptul că o integrare de succes a unui absolvent pe piaţa muncii presupune o colaborare eficientă între mediul academic şi reprezentanţii mediului de afaceri, acest model putând fi extins şi absolvenţilor de studii universitare de masterat, deoarece învăţarea şi perfecţionarea pe toată durata vieţii constituie un alt punct important al unei cariere de succes.
Universitatea Spiru Haret prin Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Ştiinţe Economice Constanţa a realizat paşi importanţi spre deschiderea mediului academic către cerinţele angajatorilor şi, implicit, necesităţile absolvenţilor, şi nu numai, prin înfiinţarea unui Centru de Colaborare între Universitate şi piaţa muncii prin proiectul Universitatea şi piaţa muncii – parteneriat pentru succes!, proiect cofinanţat prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020, dar şi prin organizarea de întâlniri periodice între cadre didactice şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, cu scopul de a adapta/dezvolta curricula universitară. (Lector univ.dr. Adina TRANDAFIR)