- Facultatea de Litere şi Institutul Central de Cercetare Ştiinţifică din cadrul Universităţii Spiru Haret organizează, în perioada 16-17 mai 2019, CONFERINŢA ANUALĂ INTERNAŢIONALĂ A-DELIMITAREA DISCIPLINARITĂŢII. Abordări trans-/cros-/post-disciplinare în cercetarea lingvistică şi literară
Necesitatea a-delimitării disciplinarităţii este cu atât mai mare, cu cât contemporaneitatea se confruntă cu probleme multifaţetate, largi baze de date şi instrumente de căutare multiple. Toate acestea impun îmbinarea conceptelor şi a metodelor din varii discipline, în ciuda faptului că în ultimele două milenii, dezvoltarea cunoaşterii a urmat calea unei specializări progresive şi înţelegerea problematicii lumii, fiind abordată prin deconstruirea acesteia în fragmente, dând naştere disciplinelor şi sub disciplinelor. În ziua de astăzi, însă, peisajul cunoaşterii impune o examinare din perspectiva mai multor discipline.
Disputele privind definirea, natura şi graniţele disciplinelor academice, care datează de la mijlocul sec. al XIX-lea sau chiar mai de timpuriu, din timpul universităţii medievale şi a celor şapte arte liberale, sunt la fel de vechi precum disciplinele înseşi. Este evident că istoria disciplinelor academice este mai veche, mai diferenţiată şi mai „indisciplinată” decât a fost în mod convenţional prezentată de către disciplinele în sine.
Această „in-disciplinaritate”, care ar trebui înţeleasă ca „debordare a limitelor”, ca „focalizare a unor noi obiecte ale cunoaşterii” a condus la apariţia unor astfel de prefixoide precum inter-, multi-, trans-, cros-, de-, anti-, meta- şi post-, care au derivat acest termen de-a lungul anilor şi i-au schimbat înţelegerea. Este clar că ariile de cercetare sunt dinamice şi se supun în mod constant unui proces de amalgamare şi ajustare. Trans-disciplinaritatea de astăzi ar putea fi x-disciplinaritatea de mâine.
Dinamismul acesta duce la o lipsă de claritate şi exactitate în definirea termenilor precum trans-disciplinaritate, cros disciplinaritate sau post-disciplinaritate. O definiţie general acceptată a unei astfel de linii de cercetare ar fi aceasta: „o modalitate de cercetare care integrează informaţii, tehnici, instrumente, perspective, concepte şi/sau teorii din două sau mai multe discipline sau forme de cunoaştere specializată pentru a avansa o înţelegere fundamentală sau pentru a soluţiona probleme ale căror soluţii sunt dincolo de spectrul unei singure discipline sau arii de cercetare” (Facilitating interdisciplinary research. National Academies. Washington: National Academy Press, 2004).
Conform spuselor lui Northrop Frye, „este nevoie de maturitate pentru a vedea că fiecare domeniu al cunoaşterii este centrul întregii cunoaşteri, şi nu contează atât de mult ceea ce înveţi, atât timp cât înveţi acel lucru într-o structură care se poate extinde în alte structuri” (On Education. Fitzhenry & Whiteside, 1988).
Acestea sunt chestiunile care ar trebui să aibă prioritate într-o cercetare trans-/cros-/post-disciplinară, faptul că disciplinele nu sunt entităţi fixe şi, parafrazându-l pe Basarab Nicolescu, disciplinaritatea, trans-disciplinaritatea, cros-disciplinaritatea şi post-disciplinaritatea sunt patru săgeţi ale unuia şi aceluiaşi arc: cel al cunoaşterii.
Sunt aşteptate din toate domeniile academice lucrări dedicate a-delimitării disciplinelor, în încercarea de a înţelege mai bine intricaţiile şi interconexiunile din interiorul lor şi dintre ele.
Secţiunile conferinţei: • Lingvistică teoretică • Lingvistică aplicată • Analiza discursului • Studii de traducere • Studii literare • Studii culturale • Studii de gen • Didactica limbilor străine.