Proiectul PROFORM de profesionalizare şi formare continuă a cadrelor didactice este în plină desfăşurare la Botoşani. Timp de două zile, experţii PROFORM s-au întâlnit cu cadrele didactice din Şcoala Gimnazială nr. 1 din comuna Mileanca şi Şcoala Gimnazială nr. 1 din comuna Mihălăşeni şi au scos în evidenţă aspecte legate de strategiile de învăţare atractivă pentru elevi şi probleme legate de situaţii ce creează stres, atât în rândul profesorilor, cât şi al elevilor.
Astfel, expertul în activităţile de mentorat şi coaching, prof. Corina PALADE, a subliniat faptul că: Oricărui profesor i s-a întâmplat în cariera didactică să fie în faţa unei clase de elevi şi să simtă că aceştia nu se concentrează, nu sunt interesaţi şi motivaţi. Chiar şi când am considerat că am conceput cel mai bun plan de realizare a lecţiei, am ajuns la concluzia că elevii pot fi dezinteresaţi. Ori dacă elevii nu sunt atenţi, cum ar putea ei să înveţe şi să asimileze informaţiile? Este esenţial pentru un profesor să găsească calea de a menţine întreaga clasă interesată şi implicată, aşa încât obiectivele de învăţare să poată fi atinse.
La aceeaşi concluzie a ajuns şi prof. Ioan Ştefan ANISIE – expert PROFORM pe activităţi de bune practici: Timp de câteva decenii, educatorii, dar şi profesorii au încercat noi strategii de predare pentru a-şi putea controla elevii şi a-i face să fie încântaţi de învăţare. În timp ce unele strategii nu reuşesc, altele se dovedesc a fi foarte eficiente.
Totodată, în discuţie a fost scoasă în evidenţă problema stresului în rândul celor două categorii – elevi şi profesori – şi cum poate fi depăşită această situaţie. Stresul pozitiv şi stresul negativ sunt catalogate ca fiind stres academic, ce poate compromite semnificativ performanţele educaţionale ale copilului sau adolescentului aflat într-un program şcolar. Mai exact, situaţiile de stres academic au o influenţă negativă asupra funcţionării cognitive a copilului, reducând în special activitatea memoriei de lucru.
Prof. Ioan Ştefan ANISIE – expert PROFORM pe activităţi de bune practici: Însuşirea abilităţilor de reducere a stresului academic poate aduce beneficii nu doar în contextul şcolar. Situaţiile cu miză mare sunt parte inevitabilă a vieţii – atât la şcoală, cât şi la muncă, în cazul profesorilor.
Fiecare activitate a proiectului urmăreşte profesionalizarea cadrelor didactice prin formare continuă, asigurarea calităţii educaţiei prin formarea profesională continuă şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate. Acest proiect de formare continuă este finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 care urmăreşte integrarea nevoilor de dezvoltare a resurselor umane în ansamblul programelor şi politicilor publice ale României şi are în vedere valorizarea capitalului uman, ca resursă pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor. Se are în vedere, în cadrul acestui proiect, elaborarea de studii de cercetare privind dezvoltarea profesională a personalului din învăţământul preuniversitar. Acesta este implementat de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Botoşani şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Giurgiu. (Lect. univ. dr. Sorin BEJAN, expert media – Proiect PROFORM)