• Reprezentanții elevilor și ai studenților așteaptă de la Guvern acțiuni concrete pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ.
Consiliul Național al Elevilor și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România solicită Guvernului României să treacă de la planificări și anunțuri de intenție la acțiune, asumându-și în memorandumul pe care îl va aproba ca urmare a asumării proiectului „România Educată” crearea unui calendar ambițios prin care un grup de experți și actori reprezentativi, incluzând reprezentanții elevilor și ai studenților, să elaboreze proiectul de modificare a legislației primare în domeniul educației, astfel încât, până la finalul acestui an, modificările rezultate ca urmare a concluziilor proiectului „România Educată” să fie aprobate de Parlament și promulgate. (…)
Reprezentanții elevilor și ai studenților consideră că Guvernul României trebuie să acționeze ferm, concret și cu celeritate, pentru a transpune în realitate concluziile proiectului, asumările din programul de guvernare și solicitările beneficiarilor educației. Aprobarea memorandumului în Guvern trebuie să presupună, din însuși conținutul acestuia, adoptarea subsecventă și urgentă a unui calendar de implementare care să demonstreze intenția reală de a îmbunătăți sistemul de învățământ, crescând calitatea și echitatea pentru elevi și studenți și sancționând neperformanța și impostura. Implementarea proiectului necesită mecanisme de follow-up și finanțare, la elaborarea și monitorizarea cărora să participe permanent, în toate etapele, reprezentanții beneficiarilor educației. În caz contrar, nu se oferă vreo garanție că sistemul de învățământ va fi reformat prea curând, urmând să ne vedem, peste ani, în același punct din care am plecat, fără a avea parte de vreun progres. Amintim, în acest context, că, la momentul de față, nu este funcțional un departament sau altă structură care să coordoneze implementarea proiectului. Câtă vreme punctul de pornire prezentat de Administrația Prezidențială este reprezentat de un document de viziune, operaționalizarea acestuia, incluzând opțiuni de politică publică în stabilirea reglementărilor primare și a reglementărilor subsecvente (hotărâri de guvern, ordine de ministru), este un proces care va presupune un efort susținut, a cărui asumare reală de Guvern presupune stabilirea de termene scurte și de responsabili de a căror performanță depinde succesul obiectivelor propuse.
„După ani de consultări și grupuri de lucru, avem forma finală a viziunii proiectului „România Educată”. Proiectul vizează toate ariile relevante din sistemul de învățământ preuniversitar și nu numai, oferind un fir roșu decidenților pentru implementarea reformei educaționale. (…) vem nevoie de un calendar bine pus la punct pentru fiecare etapă în parte și de o unitate specializată, la nivel guvernamental, care să coordoneze și să monitorizeze implementarea proiectului. Altminteri, peste 4 ani, vom fi în exact aceeași situație, întrebându-ne unde am greșit.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Strategiile, documentele de lucru, prioritățile și toate celelalte asumări se măsoară exclusiv în schimbarea efectiv resimțită la nivelul sistemului de învățământ și, în special, pentru beneficiarii finali, pentru fiecare student din România. În caz contrar, ele rămân doar să cadă în desuetudine, experiență des resimțită în politicile publice. (…) Până la finalul anului, o structură care implică elevii și studenții în toate etapele, simetric cu implicarea permanentă în stabilirea viziunii, trebuie să definitiveze modificările legislative care să fie supuse aprobării Parlamentului, să pregătească modificările de nivel inferior, să stabilească finanțarea necesară, să aibă mecanismele de monitorizare a progresului.”, a afirmat Horia-Șerban Onița, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România.