Cum ministrul Educaţiei şi Cercetării a afirmat recent că redeschiderea şcolilor în format normal la 11 ianuarie în acest nou an calendaristic este mult prea din scurt pentru o desfăşurare sigură şi eficientă a orelor de curs, scenariul în care elevii se reîntorc în bănci este exclus pentru data planificată.
În continuare, elevii şi profesorii sunt nevoiţi să se adapteze şi să dea dovadă de extremă flexibilitate în mediul neobişnuit şi poate chiar rigid impus de şcoala online. Aşa că, atunci când ne gândim la reînceperea cursurilor, ne gândim, totodată, şi la toate problemele de care elevii se lovesc constant în acest mod de desfăşurare a procesului educaţional.
Acestea au existat de la începerea cursurilor, anul trecut în scenariul roşu, iar rezolvarea lor nu este atât de grabnică pe cât ne-am dori noi să fie, periclitând sau chiar blocând accesul la educaţie. După aproape un semestru de ore desfăşurate în acest regim, sesizăm că una dintre cele mai mari probleme ale elevilor din judeţul Timiş este imposibilitatea de a se conecta la cursurile online, corelată chiar cu lipsa resurselor necesare pentru a lua parte la ore. Cum viitorul este destul de ambiguu şi nu ne putem baza cu certitudine pe începerea cursurilor la o dată fixă, considerăm că sunt necesare măsuri cât mai repede puse în aplicare, care să ofere egalitate de şanse tuturor elevilor, atât din mediile cu condiţii favorabile, cât şi celor din medii defavorizate.
Deşi suntem conştienţi de contextul actual şi de părerile care se conturează în jurul nostru, nu putem să nu punem în balanţă şi modul în sine de desfăşurare a orelor de curs în faţa unui laptop sau telefon, care, încet-încet, vrem sau nu vrem, a creat un gol în cunoştinţele fiecărui elev. Dat fiind faptul că elevii iau parte la ore din propriile locuinţe, capacitatea de acumulare a cunoştinţelor, precum şi cea de concentrare nu sunt ideale, iar calitatea informaţiei tinde să se piardă prin filtrul online-ului, pentru că, fără doar şi poate, nu putem compara desfăşurarea procesului educaţional de acasă cu cel de la şcoală. Chiar am stat de vorbă permanent cu elevi din judeţul nostru, iar de la fiecare am auzit aceleaşi lucruri. Şcoala online este ineficientă şi greoaie. Cunoştinţele sunt greu de asimilat, dinamica orelor nu este nici pe departe similară şi pare că tot conceptul de şcoală se pierde şi rămâne doar în teorie sau pe hârtie. Ce se întâmplă, însă, practic? Cum arată situaţia din perspectiva elevilor şi cum arată o astfel de oră de curs, fără tablă, fără elevi, din pat sau de la masa din bucătărie?
Ne gândim constant la elevii din clasele terminale care susţin anul acesta examene. Materia este la fel de multă ca în anii anteriori, când erau susţinute fizic, însă contextul este total diferit. În continuare aşteptăm o decizie din partea Ministerului Educaţiei pentru stabilirea desfăşurării examenelor pentru care, cu siguranţă, se pot găsi soluţii potrivite.
Astfel, deşi învăţământul online este într-adevăr o soluţie temporară pentru situaţia pandemică actuală, nu este suficient de bine dezvoltat pentru a putea fi aplicat pe termen lung. Aşa că, în concluzie, redeschiderea şcolilor este o necesitate pentru elevi şi prin aceasta subliniez importanţa educaţiei în vremurile actuale. Privim încrezători către viitor doar prin a pune accentul şi a nu neglija educaţia de astăzi. (Francesca FERARU, preşedinta Consiliului Judeţean al Elevilor Timiş)