Domnule Virgil Mihailovici, sunteţi preşedintele Asociaţiei Siguranţa Auto (www.siguranta-auto.ro). Aţi postat recent două ştiri despre: Drumul, dreptul nostru şi World Restart a Heart Day. De ce?
Drumul, dreptul nostru este o campanie globală iniţiată de Alianţa ONG-urilor de profil, în special, şi care încearcă să mobilizeze cât mai mulţi oameni pentru a lupta împotriva accidentelor rutiere. Prin mesaje, prin fotografii, prin evenimente, prin tot ceea ce ar putea stăvili acest flagel. Cel mai recent mesaj este: Drumul, dreptul nostru. Pe 16 octombrie, am organizat un eveniment propriu legat de mani-festarea globală a World Restart a Heart Day. Conform Consiliului European de Resuscitare, ERC, dacă populaţia ar vrea să înveţe primul ajutor de bază, măcar Resuscitarea pentru adulţi şi/sau copii, ar putea fi salvate, anual, peste 100.000 de persoane în afara celor salvate, zilnic, de sistemul medical de urgenţă. Pentru că la nivel mondial mor de infarct, AVC şi alte simptome asociate bolilor cardiovasculare, 18 milioane de oameni! Ştiţi că ţările vestice, dar nu numai, au introdus disciplina primului ajutor în şcoli din 1961? Totul a pornit de la un caz petrecut în şcoală, terminat cu decesul copilului. Pentru a preveni astfel de întâmplări, statele au luat măsura introducerii acestei discipline. Educând nişte copii, care ulterior au devenit adolescenţi şi pe urmă adulţi mai responsabili, cu simţ civic. Noi încă ne gândim!
Întrebaţi de ce? Pentru că Asociaţia Siguranţa Auto, responsabilă de organizarea a peste 300 de evenimente naţionale şi internaţionale, este o asociaţie de tip ONG, nonprofit, ale cărei servicii de prim ajutor, respectiv de siguranţă auto sunt recunoscute de către societatea românească ca fiind de utilitate publică. Organizăm campanii, evenimente şi acţiuni publice educative în scopul reducerii numărului de accidente de circulaţie, prin educaţie. Desfăşurăm în şcolile româneşti mai multe campanii europene, de educaţie de prim ajutor, cursuri şi prezentări de siguranţă auto, demonstraţii de conducere defensivă.
Aţi identificat cauzele accidentelor rutiere şi cum pot fi ele diminuate?
În lume, mor, în fiecare an, în accidente rutiere, peste 1,35 milioane de oameni. Sunt făcute campanii, evenimente, conferinţe, dar fenomenul este greu de stăvilit. România, o ţară medie cu în jur de 19 milioane de oameni şi 7 milioane de vehicule reuşeşte „performanţa“ să ocupe primul loc, cu cel mai mare număr de victime rutiere, având dublul mediei europene. Şi nu de ieri, de azi, ci de mulţi ani! 90 la sută dintre accidentele auto se produc din eroarea umană, nu tehnică, din cauza formalismului în pregătirea pentru obţinerea permisului auto: test psihologic superficial, verificarea medicală superficială, numărul orelor de condus foarte mic. Există o deosebire între şcoala românească, unde învăţăm reguli şi urmărim configuraţia drumului, şi şcoala occidentală, care îi pregăteşte pe şoferi şi pentru situaţii de urgenţă, de genul: mi-a ieşit un câine în faţă etc. Alt aspect: 90 la sută dintre cei care îşi cumpără maşini nu cunosc semnificaţia şi funcţionalitatea teoretică a sistemelor de siguranţă de pe propriile maşini. Rezultatul? Nu ştiu cum să procedeze, să conducă atunci când se întâlnesc cu o situaţie deosebită. Altă cauză a accidentelor este lipsa Educaţiei rutiere în şcoli. Între 1965 şi 1990, în România, era cuprinsă în Codul rutier. Nu era vorba doar de tematică, ci de crearea unei politici a statului, repet, a statului, faţă de această problemă. Lecţii, manuale, profesori, lucruri practice. Azi, ioc! Fără pregătire vrem să ştie copiii şi apoi adulţii să se descurce în trafic! Cum? Acum, se face o oră opţională în şcoli. O face poliţia… De 30 de ani, nici educaţia rutieră cum ar trebui nu e în şcoli, doar materie opţională, nici cursuri de prim ajutor, care nu au fost nici înainte, nu sunt nici acum. Rezultatul? O presiune extraordinar de mare pe sistemul medical de urgenţă! Şi-atunci, pentru că noi, la Asociaţia Siguranţa Auto, ştim cum să facem şi ne pasă, am imaginat lecţii, cursuri de Educaţie rutieră, de prim ajutor, am militat pentru reînfiinţarea patrulelor şcolare… Nu mereu ne-am bucurat de colaborarea conducerii şcolilor. Dar toate acţiunile noastre le facem ca la carte. Asigurăm „decorul” adecvat situaţiilor, cu covoraşe, maşinuţe, mulaje… În premieră europeană, am dus în 800 de şcoli coşuleţe cu steguleţe de utilizat de către patrulele şcolare la intrarea şi ieşirea din unităţile şcolare. Sigur, au dispărut…
Cum vă descurcaţi în condiţiile pandemiei?
Ca toată lumea, respectând toate măsurile de prevenţie. Chiar acum susţin un Curs de prim ajutor online.
Ce trebuie neapărat să mai ştie lumea despre Asociaţie?
Scopul campaniilor noastre este de a preveni pierderea vieţilor, prin cunoaştere, prin educaţie, ştiut fiind că este mai uşor să prevenim, decât să începem să gândim abia după producerea unor tragedii. În domeniul siguranţei auto nu am avut înaintaşi. Click! Purtaţi centura! Vă protejează viaţa! A fost prima dintre campanii, în 1994, şi continuă şi astăzi, cu speranţa că prin mesaj, oamenii devin mai responsabili şi astfel îşi salvează viaţa în caz de accident. Din 2017, asociaţia este parte a proiectului Ora educaţiei rutiere, proiect al Asociaţiei EDIT sprijinit de Primăria Capitalei şi care suplineşte, prin eforturile societăţii civile, ceea ce ar trebui să fie politică de stat. În 2011, pe fondul instituirii la nivel european a unui nou deceniu de siguranţă rutieră, 2011-2020, autorităţile au conceput o campanie denumită Atenţie! Circul şi eu!, destinată în principal a-i atenţiona pe adulţi că traficul este format şi din pietoni copii.
Tu şi strada – este o campanie originală care are mai multe aspecte legate în primul rând de vârstă, dar şi de puterea de înţelegere. Primul nivel este cel legat de înţelegerea unor semne primare de circulaţie dintr-un trafic creat pentru … adulţi! Pentru copii şi elevi acesta un nou limbaj şi are nevoie de timp pentru a fi asimilat. Din această înţelegere vine şi următorul nivel, cel al deplasării în siguranţă, pietonal, trecere de pietoni, indicator sau semafor electric, ulterior pe bicicletă. Apoi, lucrurile legate de vizibilitate, deplasarea cu veste reflectorizante şi, în fine, trecerea cu steguleţe în culori deschise. Experimentul a prins în unele şcoli şi, acolo unde lucrurile au fost tratate cu seriozitate, numărul accidentelor în rândul elevilor chiar a scăzut! Ar mai fi de adăugat, printre altele, acţiunile de Voluntariat: timp şi resurse pentru sinistraţi, fie că ei provin din satele inundate, fie că sunt zone supuse altor intemperii sau fenomene naturale, înzăpeziri etc.; strângerea de haine şi cărţi, alimente, mobilă recondiţionată sau alte materiale necesare pentru copii din sate sărace, fără mijloace de subzistenţă, pentru copii instituţionalizaţi sau căminele de bătrâni; asigurăm, prin gărzile de pe ambu-lanţele de intervenţie un ajutor important pe lângă echipajele medicale de urgenţă. Suntem parte a Programului Naţional Există un erou în fiecare dintre noi. Voluntarii sunt instruiţi în tehnicile de prim ajutor şi pot reprezenta first responder-ii care să ajungă într-un interval de maximum 5 minute la locul accidentului, astfel încât persoana în pericol să poată primi suport vital de bază înainte de instalarea unor leziuni ireversibile. Toate aceste campanii şi forme de voluntariat încercăm să le menţinem, şi le menţinem, dar şi în măsura în care suntem şi noi sprijiniţi!
Felicitări pentru tot ce faceţi şi spor! (Mioara VERGU-IORDACHE)