O ştire apare pe ecranul telefonului la secţiunea informaţii şi mă agăţ de un nume: Bogdan Untilă. Apoi un alt nume: Adriana Bordeanu. Ambii sunt foşti studenţi, absolvenţi ai Facultăţii de Teatru din cadrul Universităţii Spiru Haret. Văzându-i, în calitate de profesor, la examenele de la clasă, dar şi în multe proiecte independente, cunoscându-i ca tineri actori activi în mediul cultural bucureştean, firi iscoditoare şi improvizatoare, am pornit pe mai departe să urmăresc ştirea, să vedem unde mă conduce… Şi iată: pe 13 februarie 2020, în Bucureşti, pe Splaiul Unirii numărul 160, un nou teatru independent şi-a deschis porţile. Teatrul Recul, realizat în parteneriat cu echipa de regenerare urbană Calup, prinde viaţă în spaţiul cultural de pe malurile Dâmboviţei. Recul se doreşte a fi un „ecosistem creativ” format din: Recul Teatru – Teatru Independent care pune pe prim-plan individul şi comunitatea în cadrul spectacolelor de improvizaţie, teatru şi musicaluri; Recul Şcoală – spaţiu de joacă şi experiment pentru adulţi şi copii, ateliere multidisciplinare construite pe bazele metodei teatrului de improvizaţie; Recul Spaţiu – 850 de metri pătraţi de hub cultural, un loc de întâlnire a tuturor formelor de artă şi dezbatere, a oamenilor cu poveştile lor, viitor incubator de proiecte şi evenimente artistice. Recul este un proiect susţinut de Banca Transilvania, iar parteneri în deschiderea noului spaţiu au fost Samsung Club, Ursus, Qubiq, Atelier VAST, Atcon, Nod makerspace, Work Work, Kludi Romania, Holver Romania.
Recul împreună cu partenerii din echipa de regenerare urbană de la Calup au redat comunităţii şi vieţii culturale din Bucureşti o fostă ţesătorie de bumbac, reconvertită „să ţeasă” oameni şi poveşti. Acest spaţiu este dedicat tuturor iubitorilor de nou, exploratorilor urbani, amatorilor de inedit, pasionaţilor de frumos, curioşilor incurabili şi oamenilor care au susţinut proiectul pe parcursul ultimelor 18 luni.
Recul – remediu cultural – este un teatru independent, înfiinţat în 2015, care are ca scop ordonarea cotidianului în forme relevante, prin intermediul artelor spectacolului, şi îşi propune sprijinirea recuperării firescului în comunitate. În primii doi ani, scena Recul a găzduit 180 de spectacole la care au luat parte peste 8000 de spectatori.
Echipa Recul este formată din: Vlad Dragomirescu, Bogdan Untilă, Adina Sandu, Adriana Bordeanu, Alexandra Băjan, Dan Codreanu, Dan Miron, Florin Lungu şi Tudor Buican.
„De când ne-am mutat activitatea în spatele ecranelor am livrat peste 150 de ore de ateliere online, având peste 40 de zile pline de cursuri, drop-ins cu câteva zeci de persoane conectate în acelaşi timp şi intensive cu echipe de 7-10 oameni cu care am lucrat constant, zilnic, pe o perioadă de timp determinată. Am descoperit că teatrul ca unealtă de învăţare şi dezvoltare personală funcţionează eficient şi online, iar în aceste momente direcţia de învăţare a Teatrului Recul capătă o importanţă şi mai mare. Dacă eşti interesat de cum funcţionează atelierele de teatru de improvizaţie pentru tine, pentru echipa ta, pentru o nevoie specifică de învăţare sau cu scopul de a conecta şi reconecta echipe, trimite-ne un mesaj la yes@recul.art şi descoperim împreună ce putem să-ţi oferim ţie sau companiei tale.” (https://www.facebook.com/remediucultural/)
Cum a apărut această echipă? Ne-am regăsit în diverse roluri prin comunitatea de improvizatori, fie că am jucat împreună, am predat improvizaţie, am regizat spectacole, am scris scenarii sau am dezvoltat noi curricule pentru cursuri. Învăţăm unii de la ceilalţi şi, din 2015, facem ca Recul să se întâmple. Dincolo de latura noastră artistică, noi, echipa Recul, suntem o echipă de antreprenori tineri, având experienţe din domenii diferite, dar care, sub aceeaşi umbrelă, se completează. Setul nostru de competenţe este atuul nostru, ne place să facem lucrurile diferit, să reducem din opţiuni fără să tăiem din perspective. Suntem prezenţi şi mai ales interesaţi de ceea ce se întâmplă pe piaţa economică de business, fie că ne referim la industria culturală & creativă, la cea de Learning & Development, la cea de evenimente private sau pur şi simplu ca mobilitate economică antreprenorială. – ne răspunde Bogdan Untilă.
De ce aţi ales teatrul de improvizaţie? În ce măsură se schimbă raportul artist-public faţă de teatrul convenţional? Improvizaţia este una dintre formele de artă pe care le veţi regăsi pe scena Teatrului Recul, alături de scheci, teatru sau spectacole muzicale. Spectacolele improvizate pornesc de multe ori de la o discuţie liberă cu publicul, despre cum le-a fost ziua, despre lucrurile care-i fac fericiţi sau îi neliniştesc, despre ideile pe care vor să le împărtăşească cu noi. Apoi, toate aceste lucruri servesc drept sugestii pentru actorii care urmează să le încorporeze în spectacol. Astfel, actul artistic devine relevant, iar publicul este mult mai implicat faţă de un spectacol convenţional.
De ce am veni la un curs de improvizaţie Recul? Ce abilităţi ne putem dezvolta şi ce putem remedia? Teatrul de improvizaţie este o formă de artă în care actorii se urcă pe scenă împreună şi fără a avea la dispoziţie un scenariu, costume, recuzită sau o pregătire în prealabil, improvizează un spectacol întreg. Astfel, acest mod de exprimare se bazează pe abilităţi precum: spontaneitate, empatie, colaborare, spirit de echipă, adaptabilitate, comunicare, ascultare. Exersând improvizaţia în cadrul cursurilor, de fapt, reuşeşti să-ţi dezvolţi un nou set de abilităţi utile în viaţa de zi cu zi, totul într-un cadru experimental şi jucăuş. Referitor la îndepărtarea de zona de confort, de cele mai multe ori realizăm în cursuri că limitele sunt doar în imaginaţia noastră şi, pentru că în improvizaţie lucrăm cu obiecte imaginare, şi depăşirea limitelor devine mult mai uşoară. Explorarea se produce treptat, trainerii lucrează cu grijă, având mereu în vedere ritmul fiecărui cursant – din acest motiv grupele noastre nu depăşesc 10 persoane (…) Remediul Cultural este despre experienţa personală a omului cu actul artistic, fie că este vorba de actor, public, scenograf, regizor, tehnician. Nu ne-am propus să remediem situaţia artistică locală, ci vrem să adresăm o nevoie pe care şi noi la rândul nostru am avut-o. Ne dorim ca după spectacolele de la Recul, inimile oamenilor din sală să bată în acelaşi ritm, iar când asta se va întâmpla, cu siguranţă remediul cultural îşi va fi făcut efectul.
În acest proiect colaboraţi şi cu alte trupe? Voi aveţi şi alte colaborări? În perioada în care pregăteam spaţiul ne-am bucurat că spectacolele noastre au fost găzduite de Improteca şi Artist Cafe, cărora le mulţumim. Recul nu este o trupă, fiecare dintre noi jucăm în diferite alte proiecte şi nu toţi membrii echipei fac teatru de improvizaţie. Recul este un hub în care îşi pot găsi locul mai multe trupe şi suntem deschişi să identificăm noi posibile colaborări. (…) Ce cultivăm noi: teatru (relevant, de improvizaţie), literatură, muzică, adică de-ale artei cu gust şi cu minte, în două cuvinte. Reazemă-te de cultură! Pe scurtătură, recul! Acesta este un concept care aparţine Asociaţiei Teatrul Nostru, având ca scop valorificarea potenţialului educaţional, social, formativ şi curativ al artelor spectacolului pentru a-şi aduce astfel contribuţia la recuperarea firescului, la afirmarea valorilor tradiţionale, la confortul cultural şi angajamentul umanitar al societăţii.
Primul proiect marca Recul – Laboratorul de Impro s-a lansat într-o sâmbătă, pe 4 iulie 2015, cu spectacolul Ready? Play, un format inspirat din repertoriul Upright Citizens Brigade din SUA. Formatul se desfăşoară astfel: se ia o sugestie din public şi… începe spectacolul. Unul dintre improvizatori împărtăşeşte gânduri, emoţii şi amintiri personale în forma unui monolog (pornind de la sugestia primită). Ceilalţi improvizatori, inspiraţi fiind de monolog, creează o serie de scene în ritm alert: taie, montează, editează, făcând chiar şi salturi în timp dacă vor (atât în trecut, cât şi în viitor). Una dintre cele mai bune echipe de improvizatori este formată din: Vlad Pasencu (de la trupa Freeze), Monica Anastase (de la trupa Improvisneyland), Adriana Bordeanu (de la trupele Freeze şi Iele), Dragoş Muscalu (de la trupa Just Push Play), Cătălin Coşarcă (de la trupa Backstage Boys) şi Bogdan Untilă (de la trupa Obligo). Şi ca să ştim de acum încolo, cei de la Asociaţia Teatrul Nostru ne propun, în Teatrul Recul, o stagiune de teatru relevant, care se adresează acelora care văd în spaţiul scenic mai mult decât un simplu suport pentru divertisment, care să încurajeze dezvoltarea unui simţ al responsabilităţii printre cei care aleg să se adreseze lumii prin arta numită TEATRU.
Scrie cineva pe pagina lor de Internet: N-ai cum să nu vii la un spectacol în care joacă Adriana şi Bogdan. E clar că e chimie între ei şi încă nu ai văzut ce ştiu să facă atunci când improvizează. Şi aşa şi este…
Adaptându-se rapid noii situaţii „Coronavirus Plus”, Teatrul Recul a plusat şi el: a trecut în mediul virtual şi acolo improvizează… Nu stă deloc pe loc! (George V. GRIGORE)