Înfiinţat în 1953, Colegiul Economic Viilor (Şoseaua Viilor nr. 38, sector 5, Bucureşti 050157, telefon: 021 316 0973) va împlini anul acesta 67 de ani de existenţă. Colegiul Economic Viilor a dobândit un renume greu de egalat în domeniul alimentaţiei publice şi turismului, urmare a seriozităţii şi profesionalismului cadrelor didactice din această şcoală. În primii ani a funcţionat ca Şcoala profesională de ucenici, continuând, în evoluţia sa, cu denumirile: Şcoala Profesională Comercială; Grup Şcolar Comercial de Alimentaţie Publică; Liceul Economic şi de Drept Administrativ nr.4; Liceul Economic nr.4; Grup Şcolar Economic Viilor, iar, din 2001, Colegiul Economic Viilor. Între anii 1974-1977, şcoala a fost modernizată, construindu-se actualul local, după modelul proiectelor şcolilor din Franţa şi Austria. Pe lângă activitatea instructiv-educativă ce se desfăşura în sălile de clasă şi laboratoare, şcoala, prin cele două restaurante, a funcţionat ca un operator economic, fiind scutită de impozitul pe circulaţia mărfurilor şi de alte taxe, fapt ce a determinat o dezvoltare fără precedent. Din păcate, după 1986, legislaţia de la acea vreme a oprit dezvoltarea şcolii, aceasta ajungând în imposibilitatea de a-şi mai administra baza de practică. În 1995 şi-a recăpătat baza materială. În anul 1998, şcoala a revenit la vechiul statut, furnizor de formare profesională şi de servicii în domeniul alimentaţiei publice şi turismului. Astăzi, Colegiul Economic Viilor cuprinde un plan de şcolarizare de 58 de clase, din care 55 sunt clase de liceu şi 3 de învăţământ profesional – calificarea Bucătar. Aşa se face că, în prezent, Colegiul Economic Viilor pregăteşte elevii în următoarele calificări: tehnician în gastronomie, organizator banqueting, tehnician în turism, tehnician în activităţi comerciale, tehnician în activităţi economice, tehnician în achiziţii şi contractări. Pentru a afla mai multe despre specializări, elevi, activităţi şcolare şi extraşcolare, am stat de vorbă cu domnul Petre Nanu director al Colegiul Economic Viilor.
Reporter: Colegiul Economic Viilor face parte din Asociaţia Europeană a Şcolilor Hoteliere şi de Turism (AEHT). Despre ce este vorba?
Petre NANU: Apartenenţa noastră la AEHT, din 2017, la puţin timp după ce am preluat mandatul de director, se datorează faptului că noi am dorit întotdeauna să fim un model pentru şcolile de profil, drept pentru care am depus toate diligenţele necesare la nivel european şi am fost primiţi, cu drepturi depline. De altfel, suntem singura şcoală din România care face parte din această asociaţie. Din acel moment, invitaţiile la activităţile de profil ale AEHT nu au încetat să vină, iar noi am participat şi am obţinut premii importante pentru şcoala noastră şi pentru România. De menţionat este şi faptul că facem parte din board-ul acestei asociaţii. Anual mergem la concursurile organizate, la conferinţe, seminarii etc. şi suntem la curent cu toate noutăţile din domeniu. Participarea anuală la competiţiile naţionale şi internaţionale, obţinerea de rezultate deosebite la aceste activităţi, au făcut ca şcoala să se menţină în topul celor mai bune şcoli de profil. De fapt, este cea mai mare şcoală de alimentaţie din România. Astfel, prin participarea la Concursul de gastronomie, desfăşurat la Istituto Professionale di Stato Per I Servizi Alberghieri E Della Ristorazione Pellegrino Artusi, din data de 13-15 martie 2019, Riolo Terme Ravenna, Italia, am demonstrat că suntem foarte buni, obţinând Premiul I. La acest premiu important se adaugă şi participarea la Concursul de gastronomie Bartolomeo Scappi, din 8-11 aprilie 2019, care a avut ca temă: preparatele tradiţionale. S-a desfăşurat tot în Italia, la Castel San Pietro Terme, unde am participat la două secţiuni: bucătărie şi patiserie, obţinând premii şi diplome de participare. Aceste concursuri au avut ca obiective folosirea materiilor prime pentru o alimentaţie sănătoasă, dezvoltarea simţului estetic, precum şi colaborarea dintre elevii şcolilor membre AEHT. Elevii au lucrat şi au respectat regulile concursurilor, au prezentat preparatele în limba engleză, tehnologia de obţinere a preparatelor, au argumentat modul de asociere a preparatelor cu băuturile şi cu plantele aromatice, au prezentat istoricul şi secretul fiecărui ingredient şi rolul lui în alimentaţie. Jurizarea acestor concursuri a fost realizată de chefs din marile restaurante italiene, oenologi, profesori de specialitate, jurnalişti şi scriitori. Altă competiţie la care am participat a fost 10 FEST AZORES, 2018, în Insulele Azore, Festivalul de gastronomie cel mai important eveniment din Portugalia, unde au participat chefs, somelieri din America de Nord şi din Europa, 10 zile -10 chefs. Am fost desemnaţi: Cea mai bună echipă. Tot în cadrul activităţilor organizate de AEHT am participat la Christmas Europe în 2017 la Fatima, Portugalia, în 2018 la Riga, iar în 2019 la Barcelona. Pentru că facem parte din bordul AEHT, am participat la Congresul Hotel Plan 2018, la Belgrad, Serbia, în data de 2-3 noiembrie 2018, unde s-au dezbătut probleme de management aplicate în unităţile de turism şi alimentaţie. Cu aceste ocazii, elevii noştri au avut posibilitatea de a socializa cu elevi din şcolile europene, de a vorbi într-o limbă străină, de a cunoaşte un mediu social străin, de a-şi dezvolta competenţele profesionale etc. Din acest punct de vedere, putem să spunem că nivelul de pregătire al elevilor, dar şi al profesorilor de specialitate, este cel european.
Reporter: Cum este organizat procesul de învăţământ. Câte clase pe nivel şi ce fel de clase aveţi în acest moment, ce specializări?
Petre NANU: Procesul de învăţământ este organizat în două schimburi, în intervalul orar 7.30-19.30, clasele fiind distribuite astfel: 13 clase de a IX-a, 14 clase de a X-a, 14 de a XI-a şi 14 clase de a XII-a, precum şi 3 clase de învăţământ profesional, calificările fiind cele menţionate mai sus. Începând cu anul şcolar 2020-2021 vor funcţiona şi două clase cu predare în limba engleză intensiv. Pentru că suntem în proiectul Şcoală după şcoală, cu sprijinul Primăriei Sectorului 5, în baza noastră de practică se desfăşoară permanent activităţile de pregătire a peste 1.500 de porţii, cu elevii şi profesorii noştri de specialitate Aceste porţii sunt servite în sistem de catering în 12 şcoli.
Petre NANU: Procesul de învăţământ este organizat în două schimburi, în intervalul orar 7.30-19.30, clasele fiind distribuite astfel: 13 clase de a IX-a, 14 clase de a X-a, 14 de a XI-a şi 14 clase de a XII-a, precum şi 3 clase de învăţământ profesional, calificările fiind cele menţionate mai sus. Începând cu anul şcolar 2020-2021 vor funcţiona şi două clase cu predare în limba engleză intensiv. Pentru că suntem în proiectul Şcoală după şcoală, cu sprijinul Primăriei Sectorului 5, în baza noastră de practică se desfăşoară permanent activităţile de pregătire a peste 1.500 de porţii, cu elevii şi profesorii noştri de specialitate Aceste porţii sunt servite în sistem de catering în 12 şcoli.
Reporter: Cât este teorie şi cât este practică în activitatea şcolară?
Petre NANU: Elevii au 30 de ore pe săptămână, conform planului de învăţământ. Acestea sunt împărţite în ore de teorie şi ore de practică. Numărul orelor de instruire practică diferă în funcţie de calificare şi nivelul clasei, respectiv – 90, 120, 150 ore pe an pentru liceu şi 150, 270 şi 300 ore pe an pentru învăţământul profesional.
Petre NANU: Elevii au 30 de ore pe săptămână, conform planului de învăţământ. Acestea sunt împărţite în ore de teorie şi ore de practică. Numărul orelor de instruire practică diferă în funcţie de calificare şi nivelul clasei, respectiv – 90, 120, 150 ore pe an pentru liceu şi 150, 270 şi 300 ore pe an pentru învăţământul profesional.
Reporter: Am observat că, în ultimii ani, tot mai multe clase ale unor licee mai puţin cunoscute, în raport cu activităţile specifice Colegiului Economic Viilor, încearcă să cloneze cumva modelul de succes pe care dumneavoastră îl aveţi în turism şi alimentaţie.
Petre NANU: O analiză privind cererea de forţă de muncă din domeniul turism şi alimentaţie arată că aceasta este foarte mare în raport cu oferta noastră, astfel şcolile respective s-au orientat şi s-au autorizat pentru ceea ce se cere pe piaţa muncii. Clasele de alimentaţie din alte licee, decât cele de profil, sunt organizate în urma unei autorizări-acreditări obţinute în urma evaluării făcute de ARACIP, însă nivelul de pregătire din aceste şcoli nu este întotdeauna conform aşteptărilor. Noi primim feedback de la agenţii economici, care spun că nici nu se compară nivelul de pregătire al acelor elevi cu al celor de la Colegiul Economic Viilor.
Petre NANU: O analiză privind cererea de forţă de muncă din domeniul turism şi alimentaţie arată că aceasta este foarte mare în raport cu oferta noastră, astfel şcolile respective s-au orientat şi s-au autorizat pentru ceea ce se cere pe piaţa muncii. Clasele de alimentaţie din alte licee, decât cele de profil, sunt organizate în urma unei autorizări-acreditări obţinute în urma evaluării făcute de ARACIP, însă nivelul de pregătire din aceste şcoli nu este întotdeauna conform aşteptărilor. Noi primim feedback de la agenţii economici, care spun că nici nu se compară nivelul de pregătire al acelor elevi cu al celor de la Colegiul Economic Viilor.
Reporter: Către ce fel de cariere se orientează absolvenţii dumneavoastră, preferă România sau majoritatea pleacă să profeseze în alte ţări?
Petre NANU: În principal, absolvenţii noştri continuă studiile în acelaşi domeniu, în turism şi alimentaţie, deci în domeniul economic şi în comerţ, dar sunt şi unii care merg spre învăţământul universitar. Foarte plăcut este pentru noi să ne întâlnim cu absolvenţii noştri în unităţile de alimentaţie, ori pe vasele de croazieră, în străinătate, în diferite restaurante, dar şi în spitale, poliţie, armată, învăţământ, administraţia publică.
Petre NANU: În principal, absolvenţii noştri continuă studiile în acelaşi domeniu, în turism şi alimentaţie, deci în domeniul economic şi în comerţ, dar sunt şi unii care merg spre învăţământul universitar. Foarte plăcut este pentru noi să ne întâlnim cu absolvenţii noştri în unităţile de alimentaţie, ori pe vasele de croazieră, în străinătate, în diferite restaurante, dar şi în spitale, poliţie, armată, învăţământ, administraţia publică.
Reporter: Sunt interesat să aflu dacă elevii Colegiului Economic Viilor sunt implicaţi şi în activităţi extraşcolare? Care ar fi acestea?
Petre NANU: În şcoală se desfăşoară foarte multe activităţi extraşcolare şi extracurriculare în parteneriat cu: Primăria Capitalei. Este vorba de proiectul PROEDUS, în care elevii participă la diferite proiecte CIVITAS, Primăria Sectorului 5 – Casa de Cultură Ştefan Iordache, Crucea Roşie Sector 5, diferite ONG, instituţii bancare, organizaţii în domeniul protecţiei consumatorilor, agenţi economici. Deşi nu suntem liceu cu profil sportiv, ne putem mândri cu rezultate deosebite la jocurile de echipă: fotbal, handbal, volei, în cadrul concursurilor care au loc, atât la nivel de sector, cât şi la nivel de Capitală. S-au împlinit cinci ani de când a fost înfiinţat în şcoală Cercul Cultul Eroilor, cu ajutorul Asociaţiei Naţionale Cultul Eroilor Regina Maria – Filiala Bucureşti, coordonat de doamna Lucreţia Nechifor, bibliotecar şcolar. În perioada 2014-2019 s-au desfăşurat, în semn de preţuire şi recunoştinţă faţă de faptele tuturor eroilor, nenumărate activităţi cultural artistice: recitări, cântece, concursuri, prezentări de filme istorice, depuneri de flori la Mormântul Ostaşului Necunoscut de Ziua Eroilor şi Ziua Armatei, numeroase participări la sesiuni ştiinţifice pe teme de istorie desfăşurate în afara şcolii. Elevii cercului au participat în cadrul Proiectului – Parcul Memoriei Naţionale Stejarii României – 100 de ani de istorie şi demnitate – RoMândria, plantând stejari pe fostul câmp de luptă de la Mărăşeşti. De asemenea, în cadrul săptămânii Şcoala Altfel şi în vacanţa de vară, elevii merg în excursii tematice vizitând vestigii istorice, monumente, muzee, case memoriale, cimitire ale eroilor. Oglinda acestor activităţi se reflectă în revista Eroica Viilor – revistă de cultură şi educaţie patriotică.
Petre NANU: În şcoală se desfăşoară foarte multe activităţi extraşcolare şi extracurriculare în parteneriat cu: Primăria Capitalei. Este vorba de proiectul PROEDUS, în care elevii participă la diferite proiecte CIVITAS, Primăria Sectorului 5 – Casa de Cultură Ştefan Iordache, Crucea Roşie Sector 5, diferite ONG, instituţii bancare, organizaţii în domeniul protecţiei consumatorilor, agenţi economici. Deşi nu suntem liceu cu profil sportiv, ne putem mândri cu rezultate deosebite la jocurile de echipă: fotbal, handbal, volei, în cadrul concursurilor care au loc, atât la nivel de sector, cât şi la nivel de Capitală. S-au împlinit cinci ani de când a fost înfiinţat în şcoală Cercul Cultul Eroilor, cu ajutorul Asociaţiei Naţionale Cultul Eroilor Regina Maria – Filiala Bucureşti, coordonat de doamna Lucreţia Nechifor, bibliotecar şcolar. În perioada 2014-2019 s-au desfăşurat, în semn de preţuire şi recunoştinţă faţă de faptele tuturor eroilor, nenumărate activităţi cultural artistice: recitări, cântece, concursuri, prezentări de filme istorice, depuneri de flori la Mormântul Ostaşului Necunoscut de Ziua Eroilor şi Ziua Armatei, numeroase participări la sesiuni ştiinţifice pe teme de istorie desfăşurate în afara şcolii. Elevii cercului au participat în cadrul Proiectului – Parcul Memoriei Naţionale Stejarii României – 100 de ani de istorie şi demnitate – RoMândria, plantând stejari pe fostul câmp de luptă de la Mărăşeşti. De asemenea, în cadrul săptămânii Şcoala Altfel şi în vacanţa de vară, elevii merg în excursii tematice vizitând vestigii istorice, monumente, muzee, case memoriale, cimitire ale eroilor. Oglinda acestor activităţi se reflectă în revista Eroica Viilor – revistă de cultură şi educaţie patriotică.
Reporter: Care este ziua colegiului şi semnificaţia acesteia?
Petre NANU: Ziua şcolii este pe 21 mai, de Sfinţii Constantin şi Elena, pe care îi considerăm protectorii noştri. În această zi, în şcoală se desfăşoară o multitudine de activităţi: Simpozionul internaţional pe teme de specialitate, Sesiuni de lucrări ştiinţifice ale profesorilor şi elevilor, Expoziţii de artă culinară, unde sunt prezenţi şi agenţii economici, partenerii noştri de practică, concursuri de gastronomie. Este o tradiţie la noi în liceu ca părinţii să participe la orele de instruire practică şi la finalul acestora să guste din preparatele realizate de propriii copii.
Petre NANU: Ziua şcolii este pe 21 mai, de Sfinţii Constantin şi Elena, pe care îi considerăm protectorii noştri. În această zi, în şcoală se desfăşoară o multitudine de activităţi: Simpozionul internaţional pe teme de specialitate, Sesiuni de lucrări ştiinţifice ale profesorilor şi elevilor, Expoziţii de artă culinară, unde sunt prezenţi şi agenţii economici, partenerii noştri de practică, concursuri de gastronomie. Este o tradiţie la noi în liceu ca părinţii să participe la orele de instruire practică şi la finalul acestora să guste din preparatele realizate de propriii copii.
Reporter: Show-rile culinare din ultimii ani au creat un adevărat fenomen în rândurile opiniei publice. În ce fel a fost influenţată activitatea colegiului de difuzarea acestor emisiuni tv?
Petre NANU: Show-urile culinare sunt importante, cu câteva amendamente: să prezinte informaţii care să corespundă unei alimentaţii sănătoase, să respecte principiile gastronomiei, regulile de igienă personală şi a locului de muncă, să dezvolte competenţele profesionale etc. Aceste show-uri influenţează în mică măsură parcursul profesional al elevilor. Sigur, sunt nişte exemple, dar activităţile practice personale sunt cele care îi dezvoltă pe elevi din punct de vedere al competenţelor de specialitate. Acest lucru se întâmplă în laboratoarele noastre de practică şi la agenţii economici. (Ciprian C. VASILESCU)
Petre NANU: Show-urile culinare sunt importante, cu câteva amendamente: să prezinte informaţii care să corespundă unei alimentaţii sănătoase, să respecte principiile gastronomiei, regulile de igienă personală şi a locului de muncă, să dezvolte competenţele profesionale etc. Aceste show-uri influenţează în mică măsură parcursul profesional al elevilor. Sigur, sunt nişte exemple, dar activităţile practice personale sunt cele care îi dezvoltă pe elevi din punct de vedere al competenţelor de specialitate. Acest lucru se întâmplă în laboratoarele noastre de practică şi la agenţii economici. (Ciprian C. VASILESCU)