Începând cu anul 2017, Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România în parteneriat cu ECDL ROMANIA şi Dedeman, a demarat campania EDUTECH – Modelează viitorul, printează-l 3D!, care promovează proiectul Meseriaşii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D. Prin intermediul proiectului, mai multe şcoli din România au devenit hub-uri de imprimare 3D, fiind dotate gratuit cu imprimante 3D, iar zeci de profesori şi sute de elevi beneficiază gratuit, în fiecare an şcolar, de instruire şi certificare ECDL 3D Printing. După ce profesorii sunt instruiţi, testaţi şi certificaţi de specialiştii ECDL 3D Printing, aceştia îşi instruiesc şi testează, la rândul lor, elevii.
Proiectul a fost premiat în cadrul Galei CSR Awards 2019, la categoria Inovare digitală în CSR. Pe parcursul ultimilor doi ani şcolari, elevi şi profesori din 20 de licee aflate în Bucureşti, Bacău, Oradea, Timişoara, Cluj-Napoca, Arad, Satu Mare, Bârlad, Suceava, Braşov, Râmnicu Vâlcea, Tulcea, Constanţa, Oneşti, Botoşani, Miercurea Ciuc şi Piteşti au beneficiat de instruire şi certificare ECDL 3D Printing, unităţile de învăţământ devenind centre de imprimare 3D. Iniţial, în acord cu Ministerul Educaţiei, a fost derulat un proiect pilot pro bono de instruire a liceenilor în utilizarea imprimantelor 3D, în cadrul căruia s-au realizat trei grupe în Bucureşti – la Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa, Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu şi la Colegiul de Arhitectură şi Lucrări Publice I.N. Socolescu. Toate aceste cursuri au generat interes ridicat în rândul participanţilor, care au fost încântaţi să descopere în liceul lor tehnologii la care nu aveau acces. Programul a fost dezvoltat într-un mod care a permis învăţarea, indiferent de nivelul de pregătire a elevilor şi de profilul colegiului.
Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa, primul dintre cele trei licee în care a fost implementat proiectul, a sărbătorit de curând un secol de educaţie, creativitate şi tehnologie, aşa că am făcut o vizită pe Calea Griviţei la numărul 363, unde îşi are sediul. Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa şi-a marcat centenarul de Ziua Europei, printr-o manifestare deosebită, care a făcut punte între ambele evenimente: Ziua liceului şi fondarea Uniunii Europene.
Începuturile liceului sunt îndepărtate, în anul 1919, când unitatea de învăţământ de aici pornea la drum printr-o şcoală de meserii, de pe lângă Atelierele CFR Griviţa, care, între timp, s-a dezvoltat şi transformat: în anii ’60 în grup şcolar, apoi, în 2002, în colegiu tehnic. Astăzi are mult mai multe calificări ca în trecut. Piaţa muncii s-a schimbat şi odată cu ea şi opţiunile elevilor, iar conducerea Colegiului Tehnic Mecanic Griviţa a ţinut cont de acestea. Există în prezent trei filiere: una tehnologică, una vocaţională, cu specializarea rugby, şi una teoretică. Filiera tehnologică funcţionează pe mai multe niveluri, respectiv: şcoală profesională, liceu (zi şi seral) şi şcoală postliceală. În şcoala profesională există specializarea mecanic auto: mecanic auto, tinichigiu, vopsitor auto şi specializarea bucătar; la liceu, specializarea tehnician mecatronist şi tehnician proiectant CAD, dar şi specializarea comerţ şi industria turismului. Există în total 13 clase la zi şi 5 clase la seral. Cel mai căutat profil este, para-doxal, cel teoretic, deşi profilul tehnologic presupune învăţarea unor meserii bănoase. La şcoala postliceală există specializarea tehnician diagnostician auto. Prejudecata unora dintre părinţi tinde să nu ţină cont de multe ori de oferta şi cererea pieţei muncii. Tocmai de aceea, campania EDUTECH – Modelează viitorul, printează-l 3D!, care promovează proiectul: Meseriaşii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D, pare să îşi găsească foarte bine locul la Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa Profesorul inginer Teodor Crăciun mi-a explicat contextul în care şi-a făcut loc acest opţional naţional printre materiile predate la Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa: Cred că partea asta de imprimare 3D nu a prea prins la liceele cu profil IT , fiindcă IT este o ramură mult prea deşteptă. Un viitor IT-ist are de câştigat mult mai mult faţă de un viitor modelor 3D. Noi, la Colegiul Tehnic Mecanic Griviţa am luat nişte grupuri de elevi care doreau să cunoască tipul de tehnologie pus la dispoziţie de Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România şi de Dedeman şi, în afara programei şcolare, am făcut cursurile respective, în urma cărora au dat examene cu reprezentanţii ECDL. Eu am fost foarte mulţumit de ceea ce au realizat cu mintea lor şi apoi au printat 3D. În proiect au fost iniţial implicaţi douăzeci de elevi. Toţi au obţinut diplome. Un exemplu de reuşită în acest sens este chiar macheta şcolii, pe care am prezentat-o în contextul centenarului.
Piesele scoase din imprimanta 3 D stau frumos aranjate în laboratorul în care domnul profesor Teodor Crăciun îşi ţine cursurile. Aşa cum îmi spusese în timpul interviului, pe o masă am descoperit şi macheta Colegiului Tehnic Mecanic Griviţa. Pe viitor este foarte posibil ca macheta să fie schimbată pe alocuri şi să fie prezentată activitatea liceului în secţiuni. Adică să conţină clase miniaturale cu elevi la ore, sala de sport şi importantul premiu obţinut de liceu la o competiţie internaţională, Skills for the Future.
Prof. ing. Daniela Burduşel, directorul Colegiului Tehnic Mecanic Griviţa: Eu am noroc să am nişte colegi inimoşi. Fără ei nu se poate. Sub coordonarea doamnei pro-fesor Florea, elevii au participat la nişte concursuri organizate de Junior Achievement. Au câştigat la început Premiul I pe ţară şi după aceea au mers mai departe şi au câştigat Premiul I pe Europa şi astfel am ajuns să câştigăm o maşină. Am câştigat de două ori Premiul I, am mers prima oară la Praga şi a doua oară la Madrid. Lupta a fost dură, în primul rând între liceele din ţară. Cine a vrut să se înscrie la acest concurs de idei a participat, iar cine a avut ideile cele mai bune a câştigat. Noi am avut noroc cu firma Hyundai, care ne-a consiliat echipele. S-a făcut un plan de afaceri pe această idee şi după aceea ne-am înscris la concursul internaţional şi am câştigat maşina la Praga. Şi la Madrid am câştigat locul întâi, dar nu mai era pusă o altă maşină în joc.
Am vizitat multe săli de clasă, inclusiv locul în care era ţinută la loc de cinste maşina premiu obţinută de elevii Colegiului Tehnic Mecanic Griviţa. Evident, cel mai mult m-a impresionat imprimanta 3D şi piesele printate de elevi. Specificul colegiului având un pronunţat caracter tehnologic, nu aveam cum să nu văd şi să nu fotografiez maşini dezmembrate de elevi pentru ca lecţiile să fie aprofundate de următoarele generaţii. Mai mult, mi-a rămas întipărit în minte simula-torul auto de ultimă generaţie. Aici, mulţi elevi îşi testează abilităţile la şofat, fiindcă cei de la specializările auto pot obţine permisul de conducere până la finalizarea studiilor. Foarte interesantă mi-a părut şi macheta LEGO a unei maşini, despre care domnul profesor Teodor Crăciun mi-a precizat: Noi am început robotica pe undeva în anii 2012, când cei de la LEGO ne-au pus la dispoziţie nişte kit-uri. La nivelul anului 2012 începuse un concurs la nivel mondial dedicat roboticii. Am participat şi noi vreo doi ani de zile cu elevii noştri. Nu am reuşit însă să trecem mai departe de faza naţională. Ulterior am continuat cu elevii noştri Cercul de robotică, dar nu am mai avut succesul de acum 7 ani. În fiecare an facem machete. În ultimii doi ani am iniţiat un Centru de performanţă, tot pe robotică, eu şi un alt coleg de al meu de la Liceul Petru Maior, pentru elevii de gimnaziu. Scopul este să facem cât mai cunoscută partea tehnică. Elevii sunt entuziasmaţi, cursurile fiind gratuite, dar trebuie să le arătăm cât mai multe modele tehnologice. În esenţă, acesta este viitorul, iar tehnologia 3 D este parte a acestui frumos viitor!
La această oră, 30.000 de elevi şi peste 1.100 de cadre didactice de specialitate din învăţământul preuniversitar din România s-au familiarizat cu ceea ce presupune proiectul Meseriaşii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D. Concluziile au relevat faptul că, atât profesorii, cât şi elevii manifestă un interes sporit pentru dezvoltarea competenţelor de bază în domeniul tehnologiilor de imprimare 3D, urmărind şi obţinerea unei certificări cu recunoaştere internaţională. Ca urmare, ECDL ROMÂNIA a făcut demer-suri pentru introducerea în programa pentru clasele IX-XII a unui asemenea opţional naţional. Opţionalul naţional privind Utilizarea unor tehnologii de modelare si imprimare 3D a fost aprobat de Ministerul Educaţiei şi poate fi accesat de liceeni şi profesorii lor începând cu acest an şcolar. (Cosmin OBOREANU)