Interviu cu conf.univ.dr. Elena GURGU, de la Facultatea de Ştiinţe Economice Bucureşti, Departamentul de Ştiinţe Economice, Universitatea
Spiru Haret
Reporter: Stimată doamnă Elena Gurgu, în societatea informaţională a zilelor noastre mai este valabilă sintagma „succesul începe încă de pe băncile şcolii”?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Da, desigur, foarte adevărat. Am întâlnit de-a lungul timpului destul de mulţi studenţi sau masteranzi care mi-au demonstrat acest lucru prin dorinţa lor neobosită de a învăţa, de a se documenta şi a pune în practică ceea ce au studiat, astfel încât, la momentul actual, ne putem mândri să avem un număr mare de antreprenori sau freelancers de succes, care au ajuns acolo unde sunt fiindcă şi-au însuşit cunoştinţele de pe băncile facultăţii, iar mai apoi au ştiut, cu succes, să le aplice în practica de zi cu zi, angajându-se în acest demers înainte de definitivarea în totalitate a cursurilor de licenţă sau masterat.
Reporter: Având în vedere evoluţiile rapide din economia reală, vedeţi o schimbare în modul de asimilare a cunoştinţelor? Mai există timp pentru documentarea, aprofundarea şi sedimentarea informaţiilor?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: La momentul actual, asimilarea cunoştinţelor se face destul de repede, existând o mulţime de surse de documentare la îndemâna tuturor, pretutindeni. Important însă este ghidajul care trebuie să fie făcut de către persoane instruite, din domeniul respectiv de activitate. La Universitatea Spiru Haret, atât studenţii, cât şi masteranzii au toate materialele de curs şi seminar afişate în platforma de e-learning, pe contul personal, având un acces nelimitat la informaţie. Însă, mai important decât atât este ca aceştia să şi participe la cursuri sau seminarii pentru a înţelege şi pune în practică ceea ce citesc. Cea mai bună metodă de sedimentare a informaţiilor cred că este aceea prin exemplificare, la care recurg mereu când le vorbesc studenţilor sau masteranzilor mei.
Reporter: Faptul că mulţi dintre studenţii dumneavoastră sunt născuţi după 1989 sau în ultimii ani ai deceniului nouă ai secolului trecut vă uşurează misiunea?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Cu studenţii şi masteranzii tineri este o adevărată încântare să lucrezi, pentru că au o altfel de mentalitate, o instruire diferită, o altă experienţă de viaţă, au o deschidere deosebită către noutate, sunt creativi şi doritori să descopere şi să experimenteze orice li se pare interesant şi de perspectivă. Deci da, se lucrează uşor şi cu plăcere cu această categorie.
Reporter: Mulţi absolvenţi se întreabă în ultimii ani ce vor face după absolvire. Discutaţi cu ei, încercaţi să îi îndrumaţi spre diferite domenii, le oferiţi sfaturi?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: În calitate de coordonator programe de studii îmi revine, printre altele, şi plăcuta misiune de a fi tutore şi consilier pentru studenţi şi masteranzi, care îmi cer de multe ori astfel de sfaturi. Noi, la Facultatea de Ştiinţe Economice Bucureşti a Universităţii Spiru Haret, avem o foarte mare comunitate de absolvenţi care ne-au ajutat mereu să îi integrăm şi pe cei mai tineri printre cei deja experimentaţi. Astfel, lunar, primim la facultate oferte de locuri de muncă de la absolvenţii noştri care fie au firmele lor private, fie lucrează în poziţii cheie în anumite instituţii publice sau private şi, cu ajutorul şi prin intermediul acestora, misiunea mea devine şi mai uşoară. Consider că, în această misiune, cheia succesului este reprezentată de o continuă legătură cu comunitatea de absolvenţi ai facultăţii noastre.
Reporter: Au existat momente dificile în cariera dumneavoastră? Treceţi uşor peste eşecuri?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Hm…momente dificile nu pot să spun că am avut în cariera mea, căci mă simt şi m-am simţit întotdeauna în această universitate ca acasă, fiind, de altfel, şi produsul acestei instituţii, cu profesori remarcabili, care au ştiut să îmi împărtăşească tot ce au avut mai bun pentru ca eu să pot transmite această zestre mai departe. Dacă au fost lucruri mai puţin plăcute care mi s-au întâmplat în viaţă, eu nu le-am considerat eşecuri, ci am învăţat din ele ca dintr-o lecţie care îţi este dată la un moment dat pentru a te face mai bun. Viaţa mi-a demonstrat că este o continuă zbatere pentru a deveni din bun şi mai bun, aşa că eu consider că în viaţă nu există eşecuri, ci doar lecţii din care trebuie să învăţăm să devenim mai buni decât suntem.
Reporter: Credeţi că relaţia profesor-student trebuie să se desfăşoare unidirecţional, privind în jos de la înălţimea catedrei sau, dimpotrivă, bidirecţional şi interactiv?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Este evident că noi, cadrele didactice, suntem cei care trebuie să transmitem informaţia către studenţi, însă lipsa interacţiunii şi comunicării nu duce la nimic constructiv pentru nici una dintre părţi. Întotdeauna am încercat, pe cât posibil, să dialoghez, să interacţionez cu studenţii şi masteranzii, să avem o comunicare activă, care să ne aducă numai beneficii. Nu sunt şi nu voi fi niciodată adepta celor care spun că studentul trebuie să se supună profesorului. În schimb, sunt adepta celor care spun că numai comunicând şi interacţionând putem face ceva constructiv pentru societate şi pentru fiecare dintre noi, individual.
Reporter: Ideea abordării unui curs de Etică în afaceri este una extrem de curajoasă. Cum au primit studenţii acest curs? V-aţi temut, la început, că vor fi neinteresaţi, neîncrezători?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Recunosc că am avut ceva reţineri privitoare la acest curs, pe care le-am împărtăşit şi studenţilor la început de an, deoarece cartea de Etică în afaceri nu este tocmai un material didactic uşor de înţeles, conţinând multe definiţii de o complexitate majoră, precum şi teorii filozofice. Însă, cred că maniera de expunere contează foarte mult. Personal, consider că explicaţiile şi exemplificările date au făcut acest curs mult mai atractiv, mai interesant şi mai captivant. Cel puţin aşa mi-au spus cei care au avut curiozitatea să citească manualul de specialitate şi, mai apoi, să asiste şi la cursuri.
Reporter: Legat de introducerea cursului de Etică în afaceri în programa universitară, au existat obiecţii, a fost nevoie de „lupte” pentru a impune această disciplină?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Cursul de Etică în afaceri este unul dintre cele recomandate a face parte din curricula universitară, fiind considerat de bază în derularea oricărei activităţi economice. Deşi ar trebui să fie evidentă respectarea unor valori şi norme morale, etice, din partea tuturor actorilor care intră în scena vieţii economice, lucrurile nu stau tocmai aşa în viaţa reală şi tocmai de aceea studenţii trebuie să fie avizaţi pentru a şti cum să depisteze neregulile, cum să le răspundă, dar, mai ales, cum să le rezolve.
Reporter: Am cunoscut întâmplător câţiva foşti studenţi ai dumneavoastră. Mi-au vorbit cu pasiune despre prelegerile pe care le-aţi susţinut de la catedră şi au afirmat că tot ceea ce i-aţi învăţat le foloseşte în activitatea profesională. Care este opinia dumneavoastră?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Mă bucur să aflu acest lucru, că le-am fost de folos cu ceea ce i-am învăţat şi povăţuit. Îmi place ceea ce fac, căci o fac cu pasiune şi dăruire şi mă bucură să aud că învăţătura mea le poate fi de folos. De fapt, aceasta este menirea noastră de cadre didactice. Iar singura mea mulţumire sufletească o reprezintă rezultatele frumoase la învăţătură şi feedback-ul pozitiv primit de la studenţii şi masteranzii îndrumaţi de mine la licenţe sau disertaţii, sau care participă activ la cursuri şi seminarii.
Reporter: În sistemul actual de învăţământ ar mai fi de implementat proiecte şi idei care să conducă la o mai mare adaptabilitate a absolvenţilor la condiţiile economice reale. Cum se realizează acest deziderat la Facultatea de Ştiinţe Economice Bucureşti a Universităţii Spiru Haret?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Eu consider că în sistemul actual de învăţământ ar trebui pus accentul mult mai mult pe partea practică şi de cercetare-inovare, de dezvoltare a creativităţii, prin relaţionarea mai strânsă între mediul universitar şi cel economic şi de afaceri. De fiecare dată le amintesc studenţilor mei să îmbogăţească ceea ce eu le predau şi cu zestrea personală, pe care unora le-o oferă propria experienţă profesională. De asemenea, le spun mereu că îmi doresc de la ei să fie creativi, să vină cu propuneri şi idei noi şi să îşi dezvolte propriile proiecte într-o manieră care să îi mulţumească, atât pe ei, dar şi pe cei din jurul lor. În cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice Bucureşti a Universităţii Spiru Haret depunem eforturi deosebite să îmbinăm partea de instruire teoretică cu instruirea practică. Acest lucru ne este facilitat şi de parteneriatele pe care le dezvoltăm de peste 20 de ani cu diverşi agenţi economici de prestigiu, iar studenţii noştri se mândresc că pot face stagii de practică la firme renumite. Tot prin intermediul acestor firme de practică, studenţii şi masteranzii îşi strâng materiale pentru realizarea în anul terminal a lucrărilor de licenţă sau disertaţie. Totodată, studenţii şi masteranzii noştri beneficiază şi de sprijinul centrului de antreprenoriat USH PRO BUSINESS, participând interactiv la workshopuri sau seminarii gratuite, unde se află în legătură directă cu diverşi agenţi economici care le transmit informaţii noi şi utile pentru dezvoltarea personală şi profesională.
Reporter: Spre finalul interviului, o întrebare necovenţională, la care sunt sigur că veţi răspunde cu aceeaşi sinceritate: studentă fiind, aţi chiulit vreodată de la materiile pe care, acum, le predaţi?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: În facultate, fiind studentă la o universitate privată, cu profesori excelenţi, de abia aşteptam să vină cursurile mele preferate pe care le savuram, efectiv. Îmi plăcea să adresez întrebări la finalul cursului, tocmai pentru a afla mai multe sau pentru a mă lămuri asupra unor anumite aspecte. Aşadar, nu m-am gândit niciodată să chiulesc căci asta este, îmi place să cunosc cât mai multe şi să fiu informată tot timpul. Şi chiulul e bun câteodată, dar nu în astfel de situaţii.
Reporter: Dacă aţi fi, din nou, la început de drum, aţi alege tot cariera universitară?
Conf.univ.dr. Elena GURGU: Începutul meu de drum nu a fost în învăţământ, el a survenit la un moment dat. După definitivarea facultăţii am lucrat în vânzări, la scurt timp devenind director comercial şi de vânzări la o companie româno-americană din domeniul pharma. Mai apoi, la sfatul profesorului meu coordonator din facultate, am decis să îmi iau şi o normă didactică în cadrul Universităţii Spiru Haret, Facultatea de Management Financiar-Contabil, Bucureşti. După ce m-am căsătorit, am decis să renunţ la unul dintre job-uri şi am rămas să activez doar în învăţământ, căci aveam mai mult timp pentru cercetare, dar şi pentru viaţa personală. Dacă ar fi să o iau de la capăt, cred că tot acest mediu universitar mi-aş alege, pentru că este unul elevat, unde există respect, unde am libertatea de a comunica şi transmite ceea ce doresc şi gândesc, în mod liber şi neîngrădit. Şi, mai mult decât atât, îmi iubesc studenţii şi masteranzii foarte mult şi nu cred că aş mai putea trăi fără acest suflu de tinereţe în jurul meu. Iar faptul că mă fac şi să mă simt utilă, împărtăşind o parte din experienţa şi cunoştinţele mele, îmi aduce acea mulţumire sufletească care poate fi rar egalată de oricare alt job pe care l-aş putea avea.
Reporter: Vă mulţumesc! (Dragoş CIOCĂZAN)