Tradiţiile şi obiceiurile strămoşeşti sunt moştenirea noastră culturală şi avem datoria morală de a le da mai departe generaţiilor viitoare. De-a lungul timpului, poporul român a fost preocupat de a-şi transmite gândurile, sentimentele, emoţiile cu fiecare etapă din viaţa lui (naştere, nunta, botez, moarte), dând astfel naştere unui bogat patrimoniu cultural manifestat în diferite forme: proverbe, zicători, basme, legende, mituri, strigături, oraţii de nuntă etc.
Proiectul e-twinning Tradiţii şi obiceiuri – punţi de legătură între prieteni, care se desfăşoară în anul şcolar 2018 -2019, iniţiat de profesoara pentru învăţământ primar Adina Veronica Godja de la Şcoala Gimnazială Onceşti din judeţul Maramureş, la care au aderat Cristina Stan, profesor de limba franceza, şi Simona Moldoveanu de la Şcoala Gimnazială Grigore Moisil din Ploieşti, precum şi Olga – Maria Ciucă – educatoare la Grădiniţa cu Program Prelungit nr.111 Bucureşti, îşi propune redescoperirea frumuseţii tradiţiilor româneşti, atât prin părţile lor comune în spaţiul românesc întreg, cât şi diferenţele lor locale, valorificarea acestor tradiţii, sădind în sufletul tinerelor generaţii dragostea şi respectul faţă de această formă de manifestare artistică.
Activităţile proiectului au ca scop promovarea dialogului şi a comunicării între elevii din şcolile participante din zone diferite ale ţării, prezentarea tradiţiilor din diferite zone locuite de români; realizarea unui schimb de experienţă, de informaţii despre tradiţiile şi obiceiurile populare.
În cadrul proiectului, elevii vor învăţa cum să colecteze, să compare şi să clasifice informaţiile, să împărtăşească cunoştinţele, să colaboreze pentru a crea resurse digitale şi cum să utilizeze instrumentele TIC.
Încă de la început, fondatorii proiectului au stabilit procedura de lucru şi calendarul activităţilor folosind spaţiul de comunicare eTwinning. Comunicarea se realizează şi prin intermediul emailului, al jurnalului de proiect, facebook-ului. Fiecare profesor a creat o pagină cu numele sau şi mai multe subpagini care denumesc activităţile desfăşurate: prezentarea elevilor şi a şcolii, sărbătorile şi tradiţiile specifice zonei din care provine fiecare partener.
Cu ocazia Centenarului Marii Uniri, preşcolari, elevi şi profesori şi-au unit sufletele şi minţile şi, simţind româneşte, au cinstit ţara şi poporul prin cântece, joc şi expoziţii de desen. Cei mai mici dintre participanţii la proiectul e-twinning, preşcolarii de la GPP nr. 111 Bucureşti, au învăţat să joace Căluşarul şi au cântat alături de colegii din alte grupe Treceţi batalioane române Carpaţii! stârnind emoţia părinţilor şi a celorlalţi invitaţi. La Şcoala Gimnazială Grigore Moisil Ploieşti s-a cântat în cor Imnul Centenarului, s-au înălţat spre cer baloane tricolore, iar elevii coordonaţi de prof. Simona Moldoveanu au realizat expoziţii de pictură şi desen în care au surprins momente istorice ale poporului român. Nu a lipsit parada costumelor populare specifice zonei Muntenia.
În Maramureş, elevii cei mici au recitat poezii patriotice, au realizat desene şi machete cu simbolurile naţionale. Peste tot s-a simţit o puternică vibraţie de unitate şi de românism!
Celor două mari sărbători religioase, Crăciunul şi Paştele, le sunt dedicate pagini speciale, care vor trebui completate pe parcursul desfăşurării activităţilor. Pentru prezentarea acestora, elevii mai mari au învăţat să folosească diferite aplicaţii precum: Padlet, Thinglink, Tricider, iar cei mici au editat fotografii, au învăţat să filmeze mici secvenţe din activităţi.
Toate materialele realizate în cadrul acestor activităţi au fost postate în jurnalul proiectului de pe platforma e-twinning, astfel încât partenerii au putut să vadă ce au realizat colegii lor mai mari sau mai mici. La finalul proiectului se preconizează realizarea unei cărţi electronice ilustrate în care să fie cuprinse descrierea activităţilor şi fotografii de pe parcursul acestora, precum şi un calendar al sărbătorilor şi tradiţiilor româneşti, care să fie tipărit şi distribuit tuturor participanţilor.
Tradiţiile şi obiceiurile româneşti îmbină datina străveche cu instrumentele moderne de comunicare şi prezentare oferite de spaţiul e-twinning, reuşind astfel să fie nu doar punţi între trecut şi prezent, între zonele ţării, ci devenind, astfel, punţi de legătură între prieteni. (prof. dr. Cristina STAN – Şcoala Gimnazială Grigore Moisil Ploieşti; prof. înv. preşcolar Olga-Maria CIUCĂ – GPP nr. 111 Bucureşti; prof. înv. primar Adina Veronica GODJA – Şcoala Gimnazială Onceşti, Maramureş)