• Activităţi ştiinţifice desfăşurate în luna decembrie 2018 la Facultatea de Inginerie, Informatică şi Geografie
Anual, Facultatea de Inginerie, Informatică şi Geografie organizează cel puţin patru evenimente ştiinţifice, dintre care, la un eveniment, participă şi doctoranzi şi cercetători din străinătate. După workshopul de Tehnologii WEB (23 mai 2018), Sesiunea de comunicări ştiinţifice ale tinerilor cercetători (15-16 iunie 2018) şi Conferinţa Anuală de Matematici Aplicate şi Informatică (ediţia a 13-a, 9-10 noiembrie 2018, cu participare internaţională a unor cercetători din Polonia şi Sri Lanka), a venit rândul celei de-a doua ediţii a workshopului de Baze de Date (4 decembrie 2018) şi a evenimentului de promovare a programării sistemelor de calcul, din data de 5 decembrie 2018, organizat sub egida evenimentului internaţional Hour of Code.
Baze de date
Îmi face plăcere să adresez felicitări organizatorilor workshopului Baze de date, la care au participat studenţi, masteranzi şi cadre didactice, în cadrul căruia au fost prezentate teme şi proiecte legate de proiectarea bazelor de date, securitatea bazelor de date, tehnologii cloud, tehnologii Blockchain, dar şi proiecte informatice valoroase, precum: OptimStore (Maximilan Hartung şi Claudiu Perjeru), Platformă pentru promovarea evenimentelor (Ştefan Furtună, Bogdan Vulpescu, Cătălin Anghel şi Andrei Corlan), SCRUM online (Emilian Gheonea), Catalog virtual pentru o facultate (Denis Gabriel Arsene şi Mihai Cristea), Domeniul Web RoTravel (Cătălin-Ştefan Tudor, Andreea-Teodora Calotă, Andreea-Cristina Celcan), Clinique Manager (Mircea George Ioviţu, Silvia Augustina Busu, Georgiana Şerban), Business Data Analysis (Bogdan Banciu), Proiectarea unui joc în limbajul C++ (Alin Andrei Şarpe), Nahift – 2D Game (Robert Claudiu Balaurea I.G., Cătălin Adrian Buzatu V., Mihaela Peiu A.), DirectX Framework (Robert Claudiu Balaurea I.G., Cătălin Adrian Buzatu V., Mihaela Peiu A.), StudTeam Web (Issa Billal, Robert Claudiu Balaurea I.G.), Deep Learning pentru îmbunătăţirea analizei faciale (Marius Gabriel Cîrlescu), Sistem pentru gestiunea evaluărilor (Florin Bălan, Mădălin Miu), Gestiunea resurselor în situaţii de urgenţă (Florin Cristea Miuleţu), Sistem pentru gestiunea stocurilor (Eliza Deaconescu), Tranzacţii, constrângeri şi securitate în MySQL (Călin Togan, Maria Iancu), Depozite de date cu aplicaţii în domeniul bancar (Marius Negrea), Sistem pentru gestiunea unui spital (Mădălina Neamţu), Booking Romania (Alexandru Nicolae Stancu), Platformă Cloud (Iosif Cristian Rotaru), Platformă pentru bloguri (Alexandru Gabriel Stancu), MongoDB Architecture (Ionuţ Cristian Raita) şi CenterMost (Horia Constantin).
Urmărind temele de mai sus, putem deduce că multe dintre temele curente ale omenirii sunt abordate, cu succes, şi de informaticienii haretişti: securitate, mediu, societate, sănătate, economie etc.
Hour of Code (HoC)
Un alt eveniment decembrist a fost prilejuit de evenimentul internaţional Hour of Code (HoC). Susţinut de giganţii informaticii mondiale (Microsoft, Facebook ş.a.), de nenumărate personalităţi internaţionale (preşedinţi de stat, prim-miniştri, miniştri), şi organizaţii neguvernamentale, acest eveniment are ca obiectiv trezirea tinerilor şi mai ales a tinerelor pentru a se implica în cariere STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie, Matematică), pentru a acoperi peste 75% din cererea mondială de specialişti. Universitatea este parte activă a acestui proiect din anul 2014, de la prima ediţie HOC (https://www.youtube.com/watch?v=Yl8U9SwYysY) când au fost introduse interfeţele tactile (lector univ. Alexandru Averian), care au permis introducerea unui curs de Interfeţe om-calculator în planul de învăţământ al programului de studii Informatică.
Sperăm ca, în anii următori, să putem organiza un laborator specializat în dezvoltarea aplicaţiilor specifice realităţii virtuale (virtual reality). În anul 2015, evenimentul Hour of Code, cu tema Dezvoltarea aplicaţiilor web; I mobile (sub bagheta doamnei lect. univ. dr. Dana Vîlcov) a permis includerea, în planul de învăţământ, a cursului Dezvoltarea aplicaţiilor mobile. În acest moment, facultatea are un laborator de dezvoltare a aplicaţiilor mobile dotat cu telefoane inteligente şi tablete, de la diverşi producători şi cu diferite versiuni de Android. Pentru aplicaţii concrete se foloseşte Android Studio. Prin intermediul acestui laborator se pot realiza aplicaţii care operează cu realitatea îmbunătăţită (augmented reality). Principalele idei promovate prin evenimentul HOC2015 se pot urmări în filmul https://www.youtube.com/watch?v=y0lidbPu0wY.
În anii 2016 şi 2017, în cadrul HOC au fost promovate limbajul Python şi Certificarea Certiport a competenţelor informatice. În acest moment, limbajul Python face parte din structura cursului Fundamentele programării. Tematica din acest an avansează în direcţia mixării limbajelor de programare în realizarea proiectelor informatice. Pentru moment, au fost prezentate demonstraţii şi aplicaţii privind comunicarea dintre limbajele C, C++, Assembler şi Java. Tehnicile de comunicare între unităţi de program sunt utile oricărui absolvent care activează în domeniul ingineriei software.
Nu numai cadrele didactice au fost interesate de noile direcţii. La cele două acţiuni au participat studenţi ai programului de studii Informatică şi masteranzi ai programului Tehnologii Moderne în Ingineria Sistemelor Informatice.
Bucharest Gaming week
Luna decembrie a continuat cu noi evenimente. Cel mai important, Bucharest Gaming week, desfăşurat în perioada 4-9 decembrie 2018 (http://bucharestgamingweek.ro/). La acest eveniment, din partea Facultăţii de Inginerie, Informatică şi Geografie, a participat o echipă formată din trei dezvoltatori software, care au prezentat un joc 2D, realizat ca urmare a bunelor practici deprinse prin cursul Dezvoltarea jocurilor electronice, parte a programului de studii Informatică, pentru actuala promoţie de haretişti. Componenţa echipei este următoarea: Robert Claudiu Balaurea I.G., Cătălin Adrian Buzatu V., Mihaela Peiu A. Toţi sunt studenţi în anul III şi membri activi ai structurilor reprezentative ale studenţilor.
Trebuie reamintit că multe nume din listele de mai sus au fost pe afişele unor evenimente de tip Hackathon sau competiţii de proiecte/programare, tip HCODE2018, SACTC2018 şi CAMAI2018.
Pentru întreaga activitate din anul 2018, le adresez Felicitări! şi mult succes în anul care urmează. Fie ca 2019 să aducă multe proiecte premiate, lucrări de diplomă/disertaţie excelente şi note cât mai mari la disciplinele care cer, în mod obligatoriu, realizarea unui proiect informatic. Sunt convins, cei mai mulţi dintre haretiştii informaticieni vor fi parte a viitorului STEM pentru societate! (Prof. univ. dr. Grigore ALBEANU, decanul Facultăţii de Inginerie, Informatică şi Geografie)