- Luni, 5 februarie 2018, în Campusul Didactica al Universităţii Spiru Haret, s-a desfăşurat examenul la disciplina Psihologia Reclamei, din cadrul programului de studii universitare de Masterat Marketing şi Relaţii Publice în Afaceri, profesor titular de curs şi examinator, conf. univ. dr Ramona Olivia Mihăilă-Ştefănescu, prorector al Universităţii Spiru Haret, căreia i-am adresat câteva întrebări.
Ce face deosebit acest examen la disciplina Psihologia Reclamei?
Este primul din istoria universităţii noastre. Respectarea normelor ARACIS, dar şi tendinţele societăţii de a găsi, printre tinerii absolvenţi de studii universitare, profesioniştii de mâine, pragmatici, empatici, fini cunoscători ai tainelor psihologiei umane şi comportamentului de consum au determinat conducerea Universităţii Spiru Haret să hotărască introducerea, în planul de învăţământ al programelor universitare şi de masterat, a unor noi discipline de studiu din domeniul neuroştiinţelor. Este şi cazul programului de studii universitare de masterat al Facultăţii de Ştiinţe Economice Bucureşti Marketing şi Relaţii Publice în Afaceri – unul dintre cele mai căutate şi apreciate programe de studiu de profil pe piaţa educaţională românească. Prin introducerea disciplinei Psihologia Reclamei în cadrul curriculei de studiu începând cu anul universitar 2017-2018, s-a creat o şansă în plus la cunoaştere pentru aplicanţii programului, întărind convingerea existenţei unei viziuni pro a managementului USH pentru tot ceea ce este nou, modern şi necesar.
De ce consideraţi că disciplina Psihologia Reclamei reprezintă o şansă?
Omul pare a fi un animal raţional, însă calea cea mai sigură de a-l separa de banii să este apelul făcut la emoţiile sale şi nu la raţiunea sa, spunea Moss, în că din anul 1929.
Viaţa de zi cu zi a individului şi mediul urban/rural în care trăieşte sunt înecate în marea de reclame vechi, prezente sau ale viitorului. Multe dintre mesajele publicitare ne afectează viaţa, conştient sau inconştient.
O publicitate bine făcută nu este doar o forţă economică, ci şi o forţă culturală – aceea care ghidează şi modelează calitatea şi valoarea traiului nostru cotidian.
Pretutindeni în lume există, între realizatorii publicităţii, o acerbă competiţie pentru captarea atenţiei publicului consumator de produse şi servicii. Diversitatea suportului de publicitate şi reclamă şi, mai ales, prezenţa continuă a mass-media atrag după sine, inevitabil, expunerea noastră permanentă la un număr extrem de mare de reclame.
Adevărul este că psihicul uman reacţionează în mod diferit la mesajele publicitare. Unele sunt, pur şi simplu, absorbite de către publicul privitor, degustător de publicitate, iar, pe multe dintre ele, le privim, la tv, „fără să vedem”, le ascultăm, la radio, „fără să auzim”, sau mulţi dintre noi trecem, pe lângă spaţiile publicitare tipărite, „fără să le acordăm atenţie”.
Toată creaţia acestor mesaje publicitare, indiferent de forma pe care o îmbracă la întâlnirea cu publicul ţintă, are o bază solidă de pornire şi un limbaj comun internaţional – conţinutul ştiinţei ce fundamentează cele mai multe dintre „ponturile” unei abordări de succes.
În ce a constat examinarea la Psihologia Reclamei?
Examinarea a constat în testarea cunoştinţelor teoretice şi evaluarea unei aplicaţii practice lucrate în echipe de câte trei masteranzi, având ca obiectiv realizarea unei reclame conform unei tematici.
Am avut şi o premieră. Premiera a constat în realizarea unor filmuleţele video publicitare ce au fost încărcate şi postate pe youtube, pentru a genera un proces de evaluare corect şi transparent, dar şi pentru a solicita atenţia publicului larg spre o mai bună notare a efortului echipelor. Masteranzii au dat dovadă de o bogată creativitate, responsabilitate, profesionalism şi mult spirit critic faţă de neregulile societăţii în mijlocul căreia convieţuim cu toţii, propunând soluţii pentru sporirea calităţii vieţii semenilor.
S-au detaşat unele lucrări?
Da. Printre cele mai apreciate proiecte publicitare se numără STOP VIOLENŢEI, realizat de echipa formată din masteranzii Alexandru Creangă, Elena Ciublan, Daniela Chiruţ; CAMPANIE DE CONŞTIENTIZARE A RISCULUI DE RĂPIRE A COPIILOR, realizat de echipa formată din masteranzii Crenguţa Jianu (Vasile), Corina Alina Petraru, Oana Maria Ghiţă; NU VĂ JUCAŢI CU FOCUL, VIAŢA NU ARE PREŢ!, realizat de echipa formată din masteranzii Dan Stoica, Daniela Florentina Manea, Roxana Adriana Sindie; PROMOVAREA MEŞTEŞUGULUI ROMÂNESC – ATELIER DE OLĂRIT LA MUZEUL AGRICULTURII, realizat de masteranda Lizica Roibu. Îi felicit şi le urez succes în carieră!
Care este concluzia profesorului?
Satisfacţia lucrului bine făcut o resimte fiecare dascăl ori de câte ori, bucuria cursanţilor de a fi prezenţi la prelegeri, dorinţa acestora de a afla, de a cunoaşte şi de a pune în practică cât mai mult, generează rezultate cuantificabile, respectiv calificative motivante urmare a probei finale de examinare şi motivaţii de ordin personal prin autodepăşire şi încredere în forţele proprii. Aşadar, vreau să spun că luni, 5 februarie 2018, la examenul de testare a cunoştinţelor de Psihologia Reclamei, masteranzii anului I, MRPA, mi-au demonstrat că prin muncă, determinare şi seriozitate putem clădi o lume mai bună. (Interviu realizat de Mioara IORDACHE)