Detalii privind întâlnirea de la Porto din ziua de 4 aprilie 2024
În ziua de 4 aprilie 2024, la Porto, Instituto Politehnico do Porto, Portugalia, a avut loc cea de-a cincea întâlnire din cadrul proiectului STEAME TEACHER FACILITATORS ACADEMY (Reference number 101102619). Este a doua întâlnire cu participare fizică, prima de acelaşi tip desfăşurându-se în octombrie 2023, la Cracovia, în Polonia. Au participat 29 de cercetători, printre care şi conf. univ. dr. Rodica Ioan şi prof. univ. dr. Grigore Albeanu, de la Universitatea „Spiru Haret”, instituţie partener în proiect. Ceilalţi membri ai consorţiului sunt: Universitatea Comisiei Naţionale pentru Educaţie (Polonia), Societatea de Matematică din Cipru, Universitatea din Algarve (Portugalia), Universitatea Aegean (Grecia), Asociaţia Europeană pentru dezvoltarea Carierei (Cipru), Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educaţie (România), Universitatea din Plovdiv (Bulgaria), Universitatea din Barcelona (Spania), Institutul Pedagogic din Cipru, Şcoala „Prof. Ivan Apostolov” (Bulgaria), Institutul Superior de Inginerie din Porto (Portugalia), EUROGEO VZW (Belgia) şi Şcoala Doukas (Grecia).
Întâlnirea de lucru s-a axat pe următoarele teme: 1) Discuţii asupra progresului unor pachete de lucrări (WP1 – Management, WP3 – Module/Ateliere STEAME, WP7 – Asigurarea şi Evaluarea Calităţii şi WP8 – Impactul proiectului şi acţiunile de diseminare); 2) Planuri de acţiune (WP4 – Platforma de resurse deschise a profesorilor facilitatori STEAME, WP5 – Dezvoltarea comunităţii de practică/mentorat şi certificare STEAME); 3) Finalizarea WP2 şi publicarea pe site a materialelor rezultate (Rezultatele învăţării, Cadrul competenţelor STEAME).
Cel mai important subiect a vizat pachetul WP3 cu desfăşurare de-a lungul a 22 de luni , începând cu luna noiembrie 2023. Sunt avute în vedere următoarele trei mari acţiuni: 1) Dezvoltarea programelor de instruire orizontale de formare iniţială şi a modulelor STEAME pentru viitorii profesori cu caracter mixt pentru a permite viitoare sisteme de mentorat;
2) Dezvoltarea de ateliere de formare pentru profesorii în serviciu care să fie disponibile pentru desfăşurare prin toate mijloacele de comunicare, virtuale, augmentate, prezenţă fizică, mixte şi hibride; 3) Pilotarea şi Evaluarea Modulelor şi Atelierelor.
Perioada următoare este dedicată finalizării celor peste 50 de planuri de creativitate şi învăţare STEAME pentru cadrele didactice în devenire, respectiv, pentru profesorii în serviciu, precum şi finalizarea celor 14 planuri pentru module/ateliere de învăţare. Vor avea loc întâlniri online (iunie 2024, octombrie 2024), iar în ianuarie 2025 se vor desfăşura, la Bucureşti, ateliere STEAME după modelul celor din Porto, pe baza materialelor care se elaborează în această perioadă.
Detalii privind Workshop-urile STEAME de la Porto din ziua de 5 aprilie 2024
La atelierele de lucru STEAME din ziua de 5 aprilie 2024 au participat peste 50 de cadre didactice şi cercetători. Conştientizarea trebuinţei unor spaţii de învăţare STEAME a făcut obiectul prezentării prof. Gregoris Makrides (coordonatorul proiectului), material adresat, în plen, tuturor participanţilor. Apoi, participanţii s-au constituit în două grupuri mari, fiecare grup mare fiind constituit din 5 grupuri mici. Grupurile mari au lucrat în săli separate, beneficiind de instructori şi mentori conform tematicii fiecărui atelier. Grupurile mici au avut aceleaşi sarcini, dar libertatea de a găsi soluţii proprii. La final, rezultatele au fost prezentate de câte un raportor al fiecărui grup mic. Astfel de activităţi s-au desfăşurat pe tematicile WKS1 – Învăţarea STEAME bazată pe proiecte (atelier 1), respectiv WKS2 – Planuri de creativitate şi învăţare STEAME (atelier 2). După prânz, toţi participanţii s-au reunit şi au analizat tema WKS3 – Metode de evaluare STEAME cu accent asupra învăţării prin proiecte (atelier 3). În acest context a fost aplicată o grilă de evaluare asupra unor proiecte STEAME şi au fost discutate rezultatele evaluărilor obţinute.
A urmat o masă rotundă care a analizat rezultatele obţinute în cadrul celor trei ateliere. Rezultatele au satisfăcut participanţii, iar cei externi proiectului au completat un chestionar de evaluare. A urmat un panel cu invitaţi din educaţie care au prezentat bune practici în implementarea STEAME şi au discutat cu participanţii despre provocările educaţiei STEAME la nivel naţional. În final au fost acordate certificatele de participare.
Imaginile din timpul activităţilor au fost surprinse de R. Ioan şi G. Albeanu.