Aurel Petrescu a creat filmul „Păcală în lună” acum peste 100 ani
Pentru a ajunge la pasiunea de o viaţă a lui Aurel Petrescu trebuie să vedem mai întâi ce se întâmplă pe mapamond. Astfel, la 5 decembrie 1901, se naşte la Hermosa Illinois (SUA) Walt Disney. El şi fratele său Roy au fondat mai apoi „Walt Disney Production”, cu cea mai mare creaţie a lor, Mickey Mouse. În anul 1929, Walt creează „Silly Symphonies”, animaţie cu care îi aduce în universul Disney pe noii prieteni ai lui Mickey, Minnie Mouse, Donald Duck, Goofy şi Pluto. Imediat după aceea este scos pe piaţă „Flowers and Trees”, prima animaţie colorată şi prima animaţie care câştigă Premiul Oscar. În anul 1933 apare „The Three Little Pigs”, iar cântecul de generic „Who’s Afraid of the Big Bad Wolf?” devine cântecul întregii naţiuni în mijlocul Marii Depresiuni. Pe 21 decembrie 1937 are premiera în Los Angeles, „Snow White and the Seven Dwarfs”, primul film animat de lung metraj. Încasările ajung la incredibila suma de 1.499 de milioane de dolari, în ciuda Marii Depresiuni şi câştigă opt Premii Oscar. În următorii cinci ani, „Walt Disney Studio” adaugă la filmele animate de lung metraj producţiile „Pinocchio”, „Fantasia”, „Dumbo şi Bambi”. Apoi au urmat „Cinderella”, „Alice in Wonderland”, „Peter Pan”, „Lady and the Tramp”, „Sleeping Beauty” şi „101 Dalmatians”. Mai mult de 100 de animaţii au fost produse de studioul său. În anul 1955, Walt deschide primul Disneyland, un parc de distracţii tematic unde vizi-tatorii se puteau întâlni cu personaje Disney. Acum, în ziua de astăzi, sunt cinci parcuri Disney pe mapamond (din care două în America de Nord – California şi Florida).
Cam în acelaşi timp, primele filme de animaţie româneşti au fost realizate de Aurel Petrescu (1897-1948), operator de imagine, regizor, publicist, grafician, caricaturist, ilustrator de carte şi creator de benzi desenate. Producţiile cinematogra-fice româneşti nu ar mai fi cunoscut aprecierile de astăzi fără un pionier precum Aurel Petrescu. La vârsta de doar 23 de ani reuşea să creioneze primul personaj animat românesc, Păcală.
Aurel Petrescu, regizor si operator de film, s-a născut la 30 august 1897 în Bucureşti. Se remarcă în cinematografia românească în anul 1920, când l-a creat pe „Păcală”, primul personaj de desen animat. Tânărul desenator, avea numai
23 de ani şi astfel devenea pionier al animaţiei româneşti. Aurel Petrescu i-a avut drept modele pe fraţii Fleischer – astăzi Studiourile de animaţie Paramount (personaje: Bett Boop, Popeye, Superman) şi pe inconfundabilul Walt Disney. „Fleischer Studios” este un studio de animaţie american fondat în 1929 de fraţii Max şi Dave Fleischer, care au condus compania de pionier de la înfiinţare până la achiziţionarea acesteia de către Paramount Pictures, compania-mamă şi distribuitorul acesteia de filme. În apogeul său, „Fleischer Studios” a fost un producător principal de desene animate pentru teatre, „Walt Disney Productions” fiind concurentul său principal în anii 1930.
Artistul Aurel Petrescu a debutat ca desenator şi caricaturist, la vârsta de 18 ani, în revista „Rampa”, continuând creaţia sa satirică şi în revista „Teatrul de mâine”. În paginile revistei se regăseau caricaturile unor mari oameni de cultură. Printre nume regăsim pe: Barbu Ştefănescu Delavrancea, Mihail Sorbul, Mihail Sadoveanu, Ion Minulescu, Maria Ventura, Constantin I. Nottara sau Elvira Popescu. În capitală va colabora şi la revistele „Cinema” şi „Universul” şi va crea numeroase filmuleţe animate. Lucrările sale, din păcate, s-au pierdut în negura timpului, însă specialiştii au găsit un album cu 240 de fotograme. Datorită acestor „capete de plan” s-a putut analiza opera celui mai prolific autor din epoca de pionierat al animaţiei româneşti.
Filmele de animaţie ale lui Aurel Petrescu au fost: 1920 – Păcală în lună, „comedie bufă cu desene ani-mate”; 1923 – „D-ale zilei I”, „revistă umoristică” şi „D-ale zilei II”; 1925 – „Păcală amorezat”; 1926 – „D-ale zilei III”, cu subtitlurile „Politică”, „Modă”, „Finanţe”, „Import”, „Export” şi „Motanul în lună”; 1927 – „D-ale zilei IV”; „Femeia, de la Eva până în zilele noastre”, „Bărbatul, de la Adam până azi”, „Proverbe ilustrate” şi satira politică „Capete – Figuri politice”. 1927 este ultimul an al carierei sale în filmul de animaţie. Va reveni în atenţia publicului de abia în anul 1947, când va căuta ajutor pentru producţia a două filme inspirate după basmele lui Creangă. Din cauza morţii sale fulgerătoare, cele două proiecte ale sale, „Punguţa cu doi bani” şi „Capra cu trei iezi”, nu au mai putut fi realizate.
„Păcală în lună” este primul film românesc de desene animate, realizat pe 4 aprilie în anul 1920 (acum 104 ani) de către pionierul acestui gen cinematografic, Aurel Petrescu. „Comedia bufă cu desene animate” aşa cum însăşi autorul o prezenta, a fost creată la Casa de producţie „Soarele”, deţinută de germanul Erich Pommer. Filmul a fost prezentat publicului în acelaşi an, la Cinematograful Militar din capitală. Primul desen animat arăta imagini bizare cu personajele întâlnite pe Lună. Filmul tratează povestea unei nave cosmice care pluteşte dincolo de Polul Nord, către zări selenare. Un căpitan vede prin ocheanul său podul de la Cernavodă, catedrala Notre Dame, Colosseumul şi alte obiective turistice de pe Pământ. Pentru ca personajele să ajungă în Lună, autorul a creat diverse şi amuzante aparate de zbor. E vorba de zeppeline şi rachete, un elicopter sub forma unui tramvai. Personajele întâlnite pe Lună sunt foarte ciudate: un cocoş cu cap de elefant, un elefant cu cap de cocoş, o barză cu cap de porc, un câine cu cap de raţă. Desenele animate au avut un succes nebun, iar regizorul Petrescu va continua să pună pe peliculă noi secvenţe cu Păcală. Au urmat şi: „Păcală amorezat”-1925, „Păcală şi Tândală la Bucureşti”-1926. Între anii 1923 şi 1927, realizează un ciclu de desene animate umoristice grupate sub denumirea de „D’ale zilei”. În martie 1926, Aurel Petrescu regizează comedia cinematografică „Păcală şi Tândală” la Bucureşti, cu Ion Manu şi Aurel Athanasescu în rolurile titulare. Între anii 1942-1944, editura „Centrala Presei” a publicat broşura cu benzi desenate „Hazul Copiilor”. În aceasta se regăsea şi „Povestea lui Harap Alb” desenată de Aurel Petrescu.
Totuşi, cel mai vechi desen animat românesc care a rămas până în zilele noastre a fost realizat de Marin Iorda, personajul „Haplea”, pe care el îl făcuse celebru în cari-caturi, şi din 1927 l-a transferat în filmul de desen animat.
Aveau să mai treacă ceva ani până la apariţia unui alt ilustru pionier al animaţiei româneşti, Ion Popescu-Gopo. Cel care avea să câştige Premiul „Palme d’Or” la Festivalul de Film Internaţional de la Cannes, pentru filmul de scurt metraj „Scurtă istorie”, în care personajul principal era „omuleţul Gopo”.
„Pionierul” Aurel Petrescu a realizat în scurta sa carieră un număr de 70 de pelicule de animaţie, filme de ficţiune sau publicitare. Aceasta este amintirea sa nepieritoare! (George V. GRIGORE)
Surse: leviathan.ro; momenteistorice.ro; jurnalfm.ro; wikipedia.org; lyberti.com; darsgroup.net; ziuaconstanta.ro; voceanationala.ro; aarc.ro, cuzanet.ro