Până pe 15 noiembrie 2023, la Galleria 28, str. Constantin Brâncoveanu nr. 28, Timişoara, poate fi vizitată expoziţia „Grupul Andreescu: Ştefan Sevastre”. Organizată de Galleria 28, curatoriată de Maria Paşc şi de Andrei Rosetti, expoziţia aduce în atenţia publicului lucrări semnate de pictorul Ştefan Sevastre aflate în arhiva familiei.
Maria Paşc şi Andrei Rosetti despre expoziţia „Grupul Andreescu: Ştefan Sevastre”:
„Ştefan Sevastre se socotea şi se prezenta drept apolinic. Un spirit apolinic este, a fost şi va rămâne. Lucid, raţional, luminos, echilibrat. În pictura sa dăinuie ordinea, măsura, armonia. Situat la antipodul dionisiacului, el nu întrezăreşte ca răspuns provocării aruncate de dezordinea înconjurătoare a lumii decât refuzul de a o lua în considerare. Este profesor, organizează expoziţii şi colocvii. Exigenţa lui: GEOMETRIA ŞI SENSIBILITATEA. Le propovăduieşte şi le practică cu abnegaţie. Din multitudinea formelor, Ştefan Sevastre clădeşte un sistem ordonat şi clar, o geometrie consonantă asemenea muzicii lui Bach. O geometrie în măsură să construiască, să edifice, să întemeieze. Pictura de sorginte riguros abstractă a lui Sevastre arată cosmicitatea fiinţei omului. Ştefan Sevastre punctează într-un fel concret istoria artei.” (Maria Paşc)
„Expoziţia „Grupul Andreescu: Ştefan Sevastre” deschisă la Galleria28 este – sperăm – o introducere deschisă în preambulul unor demersuri ulterioare de profunzime. Pornim pe acest drum de la urme ale unor contexte mai mult sau mai puţin cunoscute, poate uitate, din biografia pictorului. Vom sonda desigur aici şi pictura lui Sevastre, parcursul ei, raportându-ne în principal la o selecţie de lucrări alese din arhiva familiei. În alegerea noastră am căutat să punctăm etape, ţinând cont şi de câteva lecturi anterioare ale operei pictorului. Este cel de-al treilea caz pe care îl avem în vedere în seria de expoziţii dedicate de Galleria28 unui nucleu de personalităţi care a dat câteva repere semnificative ale artei postbelice româneşti – Grupul Andreescu (pictorii Mansardei de pe strada Intrarea Haşdeu)şi apropiaţii acestui filon. Amintim despre aceşti pictori aflaţi la debut în anii ’50, faptul că au pornit împreună de la un studiu sever al naturii – condamnat oficial pentru tonul elegiac, cromatica austeră ce refuza estetica impusă a zorilor construcţiei comunismului. Fără a uita aceste începuturi, ei au pornit apoi pe drumuri diferite de explorare a picturii sau a altor modalităţi de expresie asupra cărora ne-am propus să zăbovim.” (Andrei Rosetti)