Acest articol este o continuare a celui apărut în numărul 1012 din 19 iulie 2022 al publicaţiei Opinia Naţională (http://opinianationala.ro/wp-content/uploads/2022/07/1012.pdf). În acel articol am prezentat câteva aspecte generale ale unei reuşite profesionale importante: colectivul de profesori-cercetători condus de doamna prorector Maria Andronie a câştigat un proiect prin care a obţinut finanţare din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru dotarea Universităţii Spiru Haret la nivelul tehnologiilor pentru educaţie din secolul XXI.
Astăzi voi prezenta avantajele de care beneficiază studenţii şi masteranzii Universităţii Spiru Haret în urma finanţării proiectului USH digital.
Aşa cum îi spune şi numele, proiectul reprezintă trecerea la o nouă etapă de digitalizare a Universităţii Spiru Haret. Reamintesc cititorilor mai tineri ai publicaţiei Opinia Naţională că Universitatea Spiru Haret a fost încă de la înfiinţare promotoarea utilizării tehnologiilor avansate. La începutul secolului XXI, Universitatea Spiru Haret a trecut la utilizarea în activitatea didactică şi cea administrativă a tehnologiilor informatice. Datorită experienţei dobândite pe parcursul studiilor în utilizarea tehnologiilor informatice, absolvenţii Universităţii Spiru Haret au putut ocupa poziţii mai bune în economie şi societate.
Prin proiectul finanţat de PNRR va începe o fază nouă a aceluiaşi proces de modernizare şi de aliniere permanentă la standadele tehnologice ale celor mai avansate universităţi de pe plan mondial. Tehnologia informatică este într-o dinamică accentuată, iar Universitatea Spiru Haret doreşte să fie în pas cu vremea. Astfel, viitorii absolvenţi ai Universităţii Spiru Haret vor avea, la fel ca şi colegii lor din promoţiile anterioare, şanse mai mari de a ocupa posturile bine plătite din economie pentru care se cer abilităţi digitale.
Spre deosebire de alte organizaţii din România care privesc digitalizarea numai din pespectiva dotărilor tehnice, Universitatea Spiru Haret a gândit o strategie complexă cu numeroase obiective, toate în avantajul viitorilor studenţi şi masteranzi.
Obiectivul formării competenţelor digitale ca parte integrantă şi obligatorie pentru pregătirea tuturor cadrelor didactice şi a personalului administrativ implicat în procesul educaţional va permte:
– utilizarea efectivă a tehnologiilor digitale de către cadrele didactice, în folosul acumulării de cunoştinţe şi competenţe de către studenţi şi masteranzi.
– aplicarea tehnologiilor digitale în activitatea administrativă, inclusiv în relaţiile universităţii cu studenţii şi masteranzii, ceea ce va uşura efortul, va creşte efcienţa, va crea un mediu digital integrat în care se vor derula activităţi studenţii şi masteranzii.
Prin realizarea unui dialog real şi intens cu autorităţile educaţionale din România şi din Spaţiul european, inclusiv prin intermediul schimbului de experienţă, avem certitudinea că sunt şanse mult mai mari să utilizăm cele mai noi practici în domeniul digital, valorificând astfel la capacitatea maximă infrastructura digitală din dotare. Studenţii şi masteranzii Universităţii Spiru Haret vor participa activ la schimburile de experienţă avute în vedere, ceea ce le va îmbogăţi bagajul de cunoştinţe şi competnţe.
Universitatea Spiru Haret are în vedere conectarea educaţiei digitale la strategia de dezvoltare economică şi la piaţa muncii, creşterea competitivităţii şi tranziţia către economia verde sustenabilă. Vom avea astfel o digitalizare practică, capabilă să ajute efectiv pe viitorii studenţi şi masteranzi în formarea lor profesională. Digitalizarea nu va fi un scop în sine, ci un mijloc util în drumul spre performanţă profesională şi financiară a studenţilor şi masteranzilor.
Proiectul USH digital are în vedere un set de măsuri care urmăresc corelarea dintre îmbunătăţirea infrastructurii digitale, pe de o parte, şi dezvoltarea competenţelor studenţilor şi cadrelor didactice universitare, pe de altă pate. Oricât de performantă ar fi, o infrastructură din orice domeniu, inclusiv din cel al digitalizării, poate să rămână nefolosită sau folosită sub capacităţi dacă nu există setul de competenţe pentru utilizarea ei.
Universitatea Spiru Haret a avut în vedere acest risc şi a luat măsurile corespunzătoare de contracarare a lui. Beneficiari ai activităţilor de dezvoltare, actualizare şi implementare de programe de formare în domeniul competenţelor digitale de bază sau a competenţelor digitale avansate vor fi, în principal, utilizatorii cheie ai infrastructurii respective, studenţii, masteranzii şi cadrele didactice.
În paralel cu activităţile de digitalizare va avea loc dezvoltarea competenţelor antreprenoriale ale studenţilor pentru ocupaţii emergente în sistemul digital. Universitatea Spiru Haret îşi va păstra şi întări statutul de unitate de învăţământ centrată pe antreprenoriat. Se ştie că din activitatea antreprenorială veniturile potenţiale sunt mai mari. Cu atât mai mult este adevărată această constatare dacă abilităţile antrepre-noriale sunt centrate către domeniul digital, cel mai dinamic din economia globală.
Obiectivul < cât mai mulţi bani pentru studenţi şi masteranzi după absolvire > este urmărit prin proiectul USH digital pe mai multe planuri:
A) calitatea programelor de studiu derulate cu sprijinul tehnologiei digitale;
B) abilităţile digitale utilizabile în profesie;
C) concentrarea pe profesiile având o proporţie crescută de digitalizare;
D) combinarea oportunităţilor salariat-antreprenoriat.
Una dintre activităţile esenţiale pentru atingerea obiectivului menţionat mai sus este completarea bazei materiale cu mijloace tehnice moderne de sisteme informatice şi digitalizarea laboratoarelor din structura programelor de studii, exact aşa fiind formulată şi în proiectul USH digital.
Este evident că nu poţi exersa competenţe digitale actuale pe o infrastructură depăşită. Numai dacă avem acces la infrastructura digitală actuală vom putea da studenţilor şi masteranzilor oportunitatea de a dobândi abilităţile pentru profesiile secolului XXI.
Prin proiectul USH digital se vor achiziţiona 24 de sisteme digitale complete de ultimă generaţie, care vor sta la dispoziţia viitorilor studenţi şi masteranzi. Prin sistem digital complet înţeleg un întreg laborator destinat unei discipline sau unei specializări din oferta educaţională a Universităţii Spiru Haret.
În loc de concluzie
Cei care doresc accesul la o infrastructură digitală de ultimă generaţie şi la formarea abilităţilor pentru utilizarea acesteia au o opţiune simplă: să se înscrie la unul dintre programele din oferta educaţională a Universităţii Spiru Haret.
Mult succes!
Mulţi bani în carieră! (Conf.univ.dr. Aurelian Virgil BĂLUŢĂ)
• Proiectul USH digital a fost depus în cadrul componentei C15 Educaţie din cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Face parte din măsura de investiţii 16 Digitalizarea universităţilor şi pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului.
• După implementarea proiectului, studenţii şi masteranzii vor putea învăţa în România, la facultăţile Universităţii Spiru Haret, în aceleaşi condiţii de tehnologie ca la cele mai prestigioase universităţi din Europa şi din lume.
• Prin obţinerea finanţării şi prin derularea efectivă a proiectului USH digital se consolidează imaginea de unitate de învăţământ superior axată pe antreprenoriat a Universităţii Spiru Haret. Este o dovadă efectivă, concretă, în susţinerea unui deziderat permanent al nostru. În acelaşi timp, proiectul păstrează Universitatea Spiru Haret în topul universităţilor din punct de vedere al tehnologiilor didactice folosite.
• Universitatea Spiru Haret are o strategie instituţională de digitalizare pe care o aplică efectiv. Este o mare diferenţă, pe care evaluatorii o pot observa, între a scrie despre o strategie rămasă pe hârtie şi un document viu, aplicat, aşa cum este la Universitatea Spiru Haret digitalizarea. Se ştie că eforturile de inovare tehnologică au o lungă tradiţie la Universitatea Spiru Haret.
• Investiţiile aprobate prin proiect sunt rezultanta unei analize de nevoi realiste, bazate pe elemente concrete şi în conformitate cu tendinţele de astăzi ale tehnologiei. Găsim în documentaţia proiectului concepte cum ar fi infrastructură digitală sau digitalizare completă, în pas cu fazele cele mai avansate ale tehnologiei de astăzi.
• Proiectul USH digital include, pe lângă crearea infrastructurii specifice (echipamente şi active necorporale), investiţii în formarea competenţelor digitale.