În proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, lansat recent de Ministerul Educației în consultare publică, reprezentanții elevilor aleși prin vot direct de către colegii lor nu mai sunt menționați ca având drept de vot în consiliile de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar. De asemenea, principiul consultării elevilor în luarea deciziilor majore din sistemul de educație nu a mai fost preluat în noul pachet legislativ.
Elevii reprezentanți atrag atenția asupra faptului că elevul, prin prisma calității sale, este beneficiarul direct al actului educațional, iar orice decizie care se ia în sistem ar trebui să respecte interesul superior al acestuia. Cum altfel am putea să ne asigurăm de respectarea acestui principiu asumat de multă vreme la nivelul sistemului dacă nu prin promovarea implicării active a tinerilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc în mod direct?
Consiliul Național al Elevilor se opune ferm acestei prevederi care se dorește a fi introdusă în noua Lege a învățământului preuniversitar și solicită Ministerului Educației să remedieze în cel mai scurt timp posibil problema semnalată de către elevii reprezentanți, introducând, în proiectul de lege, posibilitatea elevilor de a fi reprezentanți în consiliile de administrație ale unităților de învățământ liceal (printr-un reprezentant cu drept de vot, care a împlinit vârsta de 18 ani) și gimnazial (printr-un reprezentant cu statut de observator), cât și în celelalte structuri ale școlilor însărcinate cu asigurarea calității, combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar. „Nu putem accepta ca elevii, acele persoane în jurul cărora ar trebui să se învârtă, în primul rând, deciziile din sistemul de educație, să fie excluse din structurile consultative și cele de conducere din unitățile de învățământ. Legea învățământului preuniversitar ar trebui să reprezinte un prim pas către a asigura o colaborare strânsă, îndreptată spre identificarea de soluții, între elevi și decidenți, la toate nivelurile. Principiul participării active a tinerilor în luarea deciziilor care îi privesc trebuie asumat în totalitate de către statul român, iar pentru a ne asigura că viitorul ne va rezerva tineri activi civic, conștienți de responsabilitățile și oportunitățile pe care le au, este necesar ca aceste exerciții de management participativ să înceapă încă din școală.”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor.